Tijdens een festival wil je helemaal niet bezig zijn met alle spelregels van het kweken van je bikinilijf. Maar als je over een tijdje nog in je zomerse goed moet verschijnen op het strand, dan kun je er maar beter vroeg bij zijn.

SHOPPING

Zo kom je fit en bikiniproof het festivalseizoen door

Glamour vroeg het aan een diëtist.

Tijdens een festival wil je helemaal niet bezig zijn met alle spelregels van het kweken van je bikinilijf. Maar als je (over een tijdje) nog in je zomerse goed moet verschijnen op het strand, dan kun je er maar beter vroeg bij zijn - door subtiele aanpassingen te doen in je normale festivalroutine. Maar hoe doen we dat?

Glamour vroeg het aan diëtist Irene Wassink van diëtistenpraktijk DieetPlaneet. “In de eerste plaats draait een festival om muziek en dansen. Dus je kunt er vanuit gaan dat je veel calorieën gaat verbranden.”

1. Ontbijt als een koning
“Je kunt absoluut niet met een lege maag naar een festival gaan. Niet ontbijten is heel slecht, maar ook de drang naar ongezond eten is verleidelijker dan ooit als je een lege maag hebt. Bovendien gaan drank en een lege maag niet samen. Een goed ontbijt? Een kommetje yoghurt met muesli en fruit (eiwitten en koolhydraten), een groente omelet (eiwitten) of twee bruine boterhammen met hummus bijvoorbeeld (koolhydraten).”

2. Goed drinken
“Blijf gedurende de dag water drinken om je vochtpeil in balans te houden. Want al dat gedans vergezeld door warme temperaturen zorgt ervoor dat je extra veel vocht verliest. Plus de alcohol droogt je uit. Dit zorgt ervoor dat je zonder voldoende water snel last van een dipje zult krijgen. Drink elk uur een halve liter en probeer zoveel mogelijk af te wisselen: de ene keer alcohol, dan weer een glas water enzovoorts.”

3. Drie maaltijden
“Zorg dat je je vasthoudt aan vaste eetmomenten: drie grotere maaltijden. Zorg dat je geen kleine hapjes eet, maar kijk om je heen op het festivalterrein wat er nog meer te eten is. Kies een fijne maaltijd waar je even op kan teren.”

4. Trek je eigen plan
“Als je een dipje hebt, dan ben je gevoeliger voor de groepsdruk. Dan zul je sneller meedoen met de rest; ongezond of pas laat eten bijvoorbeeld. Trek je eigen plan, zorg voor jezelf. Waar heeft jouw lichaam behoefte aan? Wat wil jij? Maak je eigen keuzes in plaats die van de groep te volgen.”

5. Maak afspraken met jezelf
“Kies gedurende het festival voor één snackmoment in de middag of de avond. Ga voor de rest van je eten voor iets gezonders. Tegenwoordig heeft elk festival een groot keuzeassortiment, met ook veel gezond eten. Kies bijvoorbeeld voor één gezonde maaltijd en één ongezonde maaltijd. En als je dan voor ongezond gaat, kies dan niet voor de pizza met kazen maar met groenten. Je moet het wel aantrekkelijk voor jezelf houden. Drink niet te veel bier, maar geef jezelf een realistisch maximum.”

6. Beter niet…
“De pizza met vier kazen of de welbekende kapsalon. Hetzelfde geldt voor cocktails, daar zit heel, héél veel suiker in. Maar als je er eentje kiest die je héél lekker vindt, dan zul je bijvoorbeeld weer minder biertjes gaan drinken omdat je mentaal verzadigd bent.”

7. Tegen de kater
“Heb je een twee- of driedaags festival voor de boeg? Dan kun je inslaan bij de supermarkt om je kater tegen te gaan. Neem bananen en eieren mee, en sla voldoende water in. De bananen zijn een goed tussendoortje of ontbijt. En van de eieren kun je lekkere omeletjes maken. En kies als tussendoortje voor nootjes (gezouten mag).”

 

TOP
Menu
Ads for you!

Hi you!

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Glamour.
Dit vinden wij jammer, want daardoor missen we inkomsten die we hard nodig hebben om jou
de meest awesome content te bieden? Merk dan onze site als 'veilig' aan en volg deze instructies.

Thanks a million!

Sluiten