Dit zijn de wetenschappelijk bewezen voordelen van een bad

En tips voor de meest chille tijd in het warme water



In bad gaan. Het is zo'n hobby van vroeger die je opeens kunt herontdekken. Je was het weken vergeten. Terwijl het zo ontspannend is. Je kunt éven niks. Bent alleen met jezelf. Je hebt direct het gevoel alsof je goed voor je eigen lijf zorgt. Je wordt er lekker soezerig van. En je nagels zijn na de tijd brandschoon. Alleen maar voordelen.

Uit onderzoek

Dit is niet alleen eigen ervaring. Ook psycholoog Neil Morris van de Universiteit van
Wolverhampton ontdekte dit begin 2000. Hij zei naar aanleiding van zijn onderzoek onder 80 mensen die dagen achtereen een bad namen: "Een bad nemen zet je meer stil dan douchen. De mensen uit het onderzoek waren gelukkiger en minder angstig. En ik denk dat de voordelen nog groter worden naarmate ze dit langer doen. Een bad nemen is heel geruststellend, alsof je in de baarmoeder zit." Zijn woorden, niet de onze, maar we snappen hem wel.

Tips voor een ultiem bad

Nu is een bad altijd goed, maar voor de ultieme chill-tijd in je badkuip kun je hieronder een optioneel stappenplan lezen.

Juiste gereedschap

De voorpret: koop speciaal wat badzout, badschuim of badolie. Dat kan je zo duur en bond maken als je het zelf wilt. Van de Action en Kruidvat tot de Lush en Rituals, overal zijn wel fijne opties te vinden. Wil je scherpe, verfrissende eucalyptus-badschuim of zachte, soothing rozenolie? Ruik, test en probeer het uit.

Bodylotion

Scharrel een fijne bodylotion op die je na het badderen op kunt smeren. Ja, als je een (her)nieuwe hobby op gaat pakken, dan moet je het goed doen. Een sheet masker zoals op de foto hierboven ziet er geweldig uit, is het ook, maar niet voor in bad. Zo'n serum masker breng je juist ná het badderen en het reinigen van je huid aan, als alles om je heen gortdroog is. Zo kan de serum goed intrekken in je huid.

Opruimen

Ruim zonodig terwijl het bad volloopt je badkamer op, want je wilt je niet ergeren als je vanuit je bad wat rond zit te kijken.

Softie first

Heb je een handdoek nodig voor in je nek? Leg 'm klaar.

Hydratatie

Zet een glas koud water binnen handbereik (wanneer je bad met brede rand hebt, kun je een stoel naast het bad zetten). Een slok koud water in een warm bad is sensationeel. Een kop thee, glas koude wijn of ijskoffie laat je ook breed glimlachen. Controversieel misschien maar: eten hoeft niet per se mee in bad.

Mindful moment

Staar even een minuut naar de stromende kraan en bedenk wat je wilt. Wil je tijdens je bad een tijdschrift lezen, een Netflix-show kijken, stilte, muziek of een podcast luisteren? Leg je opties klaar.

Gaan

Stap in bad en laat je onderuit zakken. Ahhhhhhhhhh.

Goed om te weten

Het is perfectly fine als je geen dertig minuten stil kunt liggen. Volgens onderzoek is tien tot twintig minuten weken en badderen effectief.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Body