Je kunt in plaats van te weinig ook te veel slapen (wat heel slecht voor je is)

Denk je dat kort slapen niet goed voor je is...

Close-Up Of Camera On White Bed Sheet
Rahma Nabila / EyeEmGetty Images

Er zijn heel veel onderzoeken gedaan naar het effect van te weinig slaap op je gezondheid. Het gros van de onderzoeken vertelt ons dat minder dan zeven uur slaap niet goed is voor je gezondheid. Minder dan zes zelfs heel slecht. Maar is er ook een andere kant van de medaille? Kun je ook te veel slapen? Wij spreken slaapexpert Floris Wouterson om antwoord te krijgen.

Zzzz....
Wat blijkt? Los van topsporters die door extreme fysieke inspanning wél veel slaap nodig hebben, is maximaal negen uur slaap voor een mens genoeg. Meer blijkt dezelfde effecten te hebben als te weinig slaap.

“Het geldt voor beide kanten van de medaille. Zowel te kort als te lang slapen is niet goed voor je. In beide gevallen kun je last krijgen van gezondheidsproblemen zoals diabetes II, gewichtstoename, een verhoogd risico op hart- en vaatziektes, depressiviteit, etcetera.”

Floris’ advies luidt dan ook: “korter dan zeven uur en langer dan negen uur slapen is in de regel niet goed voor je. Tussen zes en zeven is nog oké, maar niet optimaal. Onder de zes is pertinent écht niet goed voor je.”

Good to know
Een interessant feitje om mee af te sluiten: de mythe dat mensen prima functioneren op vijf uur slaap of minder, bestaat niet. “Dat is minder dan 1 procent van de wereldbevolking en die mensen hebben een afwijking van het zogenaamde DEC-2 gen," aldus Floris.

"Die mensen zijn heel zeldzaam. Dus alle mensen die denken dat ze tot die groep behoren, houden zichzelf voor de gek. Als je cognitieve testjes door deze mensen laat uitvoeren, dan wordt aangetoond dat zij trager reageren, fouten maken, concentratieproblemen hebben, terwijl ze dit zelf niet doorhebben. In plaats van dat je productiever wordt, werkt het juist averechts.”

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Body