Dit is wat de hele dag op je billen zitten met je gezondheid doet

Het heeft zo zijn consequenties, maar je kunt er iets aan doen!

topshot fashion france balmain backstage
CHRISTOPHE ARCHAMBAULTGetty Images

Toen ik vanochtend op de gezondheidsapp van mijn telefoon keek kwam ik erachter dat ik gisteren een treurige 210 stappen had gezet. Een gezond lichaam is het van nature niet gewend zoveel te zitten; het aanbevolen aantal stappen wat ik zou moeten zetten op een dag ligt dan ook op tienduizend.

Waar sommige mensen de lockdown hebben gebruikt als een kans om fit te worden, zijn een hele hoop anderen op het gebied van beweging langzaam veranderd in een luie student die pendelt tussen een bureau keukentafel en de bank (#schuldig). Het zit soms ook niet mee. Terwijl lui zijn zalig is, is het verre van ideaal voor onze gezondheid.

Sterke spieren

Zoals Mensendiecktherapeut (iemand die gespecialiseerd is in houding) Eleanor Burt van Posture Ellie uitlegt: “Spieren worden sterker door het verhogen van de belasting op het gebied van gewicht en frequentie. Dit is iets wat veel mensen goed begrijpen. Het is natuurlijk niet voor niets dat er zoveel mensen zijn die zoveel tijd in de sportschool spenderen om telkens maar weer zwaardere gewichten te tillen. Hoe vaker ze het doen, hoe beter het lichaam om te gaan met het zware trainen.”

“Maar dit werkt ook de andere kant op. Wanneer je je spieren niet op regelmatige basis gebruikt, worden ze lui. Dit is de reden dat mensen last krijgen van verschillende pijntjes en blessures. Hun spieren zijn simpelweg niet krachtig genoeg om in de juiste houding te blijven en zodoende vindt er, hoe langer je niet beweegt, een soort biomechanische afbreuk van spieren plaats.”

Dus wanneer we de hele dag Keeping Up With The Kardashians aan het bingen zijn, kun je wel raden dat er met je spieren niets gebeurt. “Je spieren worden nauwelijks belast en krijgen weinig gewicht te verwerken en dat is niet goed,” zegt ze.

Bevriezen in een zittende vorm

Ellie vertelt dat, wanneer je op regelmatige basis stilzit (zoals op school, in je studententijd en tijdens je kantoorbaan) je lichaam begint als het ware vast te roesten in deze zittende vorm. Waaah. “Sommige spieren zullen extreem dominant worden (deze zullen vaak ‘stijf’ aanvoelen) en andere spieren zullen wegvallen en totaal vergeten dat ze nog bestaan,” legt ze uit.

Hoewel deze langdurige periodes van zitten een enorme invloed hebben op de spieren en de functie van je hele lichaam, zegt Ellie dat de spieren in en rond je bekken het zwaarst getroffen worden.

Ze legt uit: “Wanneer we zitten zijn sommige delen van ons lichaam gebogen (knieën, heupen en voor de meeste mensen ook de rug). Wanneer we op deze manier tijd doorbrengen hebben de ‘buigspieren’ de controle en maken de ‘verlengende spieren’ het mogelijk om in deze positie te blijven.

“Wanneer je gaat zitten, trekken de hamstrings, lliapsaos- en buikspieren samen, terwijl de quads, bil- en rugspieren niets doen. Die laatste leren al snel dat ze niet gebruikt worden, waardoor verschillende delen van het lichaam kwetsbaar worden en sneller last krijgen van zwakte, pijn en blessures.”

Je lichaam kan het niet aan

Dus, zegt Ellie, als je vaak stilzit en je spieren afzwakken en je ineens besluit een mega HIIT workout te doen of tien kilometer gaan hardlopen, kom je er snel achter dat je lichaam deze activiteit simpelweg niet aan kan. Dit is ook exact wat ik ervoer nadat ik een poging deed om eens van de bank te komen en vijf kilometer te hardlopen.

“De zwakke spieren kennen die bewegingen niet meer,” legt Ellie uit. “Als je bilspieren vergeten hoe ze moeten werken, stort je rondom je bekkenspieren in. Als je dijspieren niet meer weten wat ze moeten doen, zal je je knieën nooit meer normaal kunnen uitstrekken. Wanneer je rugspieren hun taak goed meer doen, loop je altijd rond met een gebogen rug. Dat wil je niet als je aan het sporten bent, want dit zal er dankzij de zwaartekracht voor zorgen dat de impact op je gewrichten (te) groot wordt."

Gelijke verdeling

“We willen een gelijke verdeling van kracht in alle spieren van ons lichaam, van boven naar beneden en van links naar rechts. We willen geen verstoring van de balans, want uiteindelijk gaat dat pijn opleveren."

In paniek over je postuur en de impact van de luie gewoontes op je gezondheid? Geen zorgen, Ellie zegt dat deze informatie niet bedoeld is om je de put in te praten; het zijn enkel de feiten, zodat we uiteindelijk kunnen begrijpen wat we moeten doen om onszelf te helpen. “Gelukkig is het menselijk lichaam er goed in zich aan te passen en kunnen mensen in een korte tijd een enorm verschil merken in hoe goed hun lichaam en spieren functioneren,” verzekert ze.

“De manier waarop we dit bestrijden is door te proberen de dingen die we van ons lichaam vragen beter te verdelen. Dit kan door bijvoorbeeld minder bewegingen te doen die we vaak doen en juist bewust anders te bewegen.

Wanneer je een groot deel van de dag op je billen zit, moet je meer tijd investeren in het bewegen van je heupen. “Dezelfde logica geldt voor elk gewricht in je lichaam, zelfs voor je vingers. Heb je je handen voor het grootste deel van de dag over het toetsenbord gebogen? Zorg er dan voor dat je ze ook een aantal keer per dag goed strekt!”

Subtiel bewegen

Ellie zegt dat meer bewegen niet persé hoeft in de vorm van zware, intensieve workouts (vooral als je een stijf lichaam hebt). “Subtiel bewegen is goed om je gewrichten te leren hoe ze zich beter kunnen bewegen en hoe je ze opnieuw kunt leren samen te werken met andere gewrichten (zoals ze dit ook deden toen je nog een peuter was en niet de hele dag alleen maar stilzat).

Zin om te beginnen? Ellie zegt dat je dan het best kunt beginnen met yoga, want dit is het meest vriendelijk en toegankelijk voor je lichaam. Dit test je lichaam qua bewegingen op een andere manier en is makkelijk op te nemen in je dagelijkse routine. “Doe hiermee wel rustig aan, aangezien het een tijdje zal duren tot je lichaam zijn ‘oude normaal’ los zal laten. Je kan beter opbouwen zodat het langer uit te houden is, dan wanneer je te hard gaat en je een blessure oploopt. Wees geduldig, dan zal verandering verrassend snel plaatsvinden."

Wil je meteen aan de slag? Kijk dan hieronder een van Posture Ellie's video's

This content is imported from YouTube. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Dit artikel verscheen eerder op Glamour UK.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Body