Zo krijg jij jouw dagelijkse dosis vitamine D binnen en houd je COVID-19 hopelijk buiten

80% van de coronapatiënten blijkt een vitamine D-tekort te hebben

street style   paris fashion week   haute couture spring summer 2020  day one
Claudio LaveniaGetty Images

We weten allemaal dat vitamine D goed werkt om je botten, tanden en spieren gezond te houden. Maar daarnaast heeft het op nog veel meer manieren invloed op je gezondheid. Een tekort aan vitamine D kan dan ook grote gevolgen hebben. Als je een veganistisch dieet volgt, niet veel in de zon komt of een donkere huid hebt, kan het goed zijn dat je een vitamine D-tekort hebt – iets wat volgens experts juist in deze tijd veel vaker voorkomt. Wat daar de gevolgen van zijn bespreken we met voedingsdeskundige Franziska Spritzler.

Vitamine D en corona

Er zijn aanwijzingen dat een tekort aan vitamine D een negatieve rol speelt in de ontwikkeling van het coronavirus. Uit onderzoek van het Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism blijkt dat ruim tweeëntachtig procent van de coronapatiënten een vitamine D-tekort hadden.

Hoe maak je vitamine D aan?

Je lichaam kan zelf geen vitamine D aanmaken, dus het ontstaat alleen wanneer zonlicht je huid raakt. Natuurlijk is dat nu een stuk moeilijker – we komen gewoon veel minder buiten dan normaal – en daarom is het advies om minimaal tien milligram vitamine D bij te slikken. Niet alleen voor mensen die in de risicogroep zitten, maar voor iedereen.

Waarom vitamine D zo belangrijk is voor je lichaam, bespreken we met voedingsdeskundige en oprichter van Diet Doctor Franziska Spritzler. Zij vertelt ons alles over de werking en het belang van deze zonnige vitamine.

Waarom is vitamine D zo belangrijk voor onze gezondheid?

Volgens Franziska is vitamine D niet alleen een vitamine, maar ook een hormoon. "Het speelt een belangrijke rol in het onderhouden van een gezond immuunsysteem en bescherming tegen ziektes. Daarnaast stimuleert het de opname van calcium en is het een cruciale factor in het behouden van sterke botten," zegt ze. Daarnaast kan een vitamine D-tekort de kans vergroten dat je een infectie oploopt of hart- of auto immuunziekte krijgt.

Bovendien is na verschillende klinische proeven en onderzoeken naar corona aangetoond dat vitamine D het lichaam helpt bij het opruimen van luchtweginfecties, het immuunsysteem ondersteunt en zelfs helpt tegen milde symptomen van het virus.

Krijgen we genoeg vitamine D?

Hoewel er verschillende richtlijnen zijn voor de hoeveelheid vitamine D die we dagelijks binnen moeten krijgen, denkt Franziska dat dit misschien niet genoeg is; "Ik denk dat de aanbevolen hoeveelheid (deze ligt op 0.01 mg vitamine D voor jonge mensen en 0.02 mg vitamine D voor volwassenen) niet hoog genoeg is voor de meeste mensen," zegt ze. "De meeste mensen hebben hierdoor een te laag vitamine D-niveau in hun bloed."

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Wat is de oorzaak van een vitamine D-tekort?

Naast weinig zonlicht heeft je dieet ook invloed op de hoeveelheid van vitamine D in je lichaam. "Vette vis en levertraan zijn de enige voedingsmiddelen die veel van deze vitamine in zich hebben, al hebben schelpdieren en eigeel ook kleine hoeveelheden vitamine D in zich," legt Franziska uit. Dit zijn dingen die niet iedereen evenveel eet een dat kan er dus aan bijdragen dat je te weinig vitamine D in je lichaam hebt.

Ook het vermijden van zonlicht zorgt dus voor een tekort aan vitamine D. "Het vermijden van de zon draagt bij aan het vitamine D-tekort van een hoop mensen en vooral de mensen die in gebieden wonen waar de zon weinig tevoorschijn komt." Opkomend wetenschappelijk onderzoek suggereert daarnaast dat we elke dag een aantal minuten – variërend van vijf minuten voor een lichte huid tot twintig minuten voor een donkere huid – zonder SPF in de zon moeten doorbrengen.

Vitamine D supplementen

Vitamine D uit supplementen halen is in deze tijd waarschijnlijk de beste optie, nu we minder naar buiten kunnen. Daarnaast is het sowieso goed om vitamine D bij te slikken wanneer je een veganistisch dieet volgt of op een plek woont waar weinig zon komt. Wanneer je vitamine D supplementen slikt, is het wel belangrijk om je bloedwaarden te blijven checken, omdat te veel vitamine D giftig kan zijn.

Dit artikel is eerder verschenen op Glamour UK.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder