Een paar maanden (of jaren) geleden zat je er helemaal in. Hardlopen. Maar nu zie je vanaf je fiets of vanuit de auto of bus mensen rennen en voel je je geen hardloper meer. Het is heel makkelijk om er weer in te komen. Je hebt gewoon een duwtje nodig

5 tips voor iedereen die weer wil beginnen met hardlopen

Let's get physical


Een paar maanden (of jaren) geleden zat je er helemaal in. Hardlopen. Maar nu zie je vanaf je fiets of vanuit de auto of bus mensen rennen en voel je je geen hardloper meer. Het is heel makkelijk om er weer in te komen. Je hebt gewoon een duwtje in de rug nodig. En die krijg je hier: 

1 Trek je (warme) hardloopkleren aan 
Nu, als je dit leest en een uurtje vrije tijd hebt. Of, als het niet anders kan, later dit weekend. Wordt het later, bedenkt dan welk moment en zet een reminder in je telefoon. Is 'ik heb geen goede outfit' al tijden je smoes, dan koop je z.s.m. je benodigheden. Het enige belangrijke zijn goede schoenen. Rennen kan verder in alles. 

2 Regen en kou boeit niet
Kijk, een stortbui wachten we even af. Maar een grauwe, natte dag houdt je nu niet thuis. En tegen de kou kun je je kleden. Er rennen meer mensen buiten. En jij bent er straks weer één van. 

3 Kijk bij gebrek aan motivatie even naar een Instagram-account of Youtube-kanaal
Model Karlie Kloss rende pas de New York Marathon, bekijk hier haar vlog. Het Instagram-account Instarunners is een feestje en biedt genoeg hardlopers die je kunt gaan volgen. 

4 Doe rek en strek oefeningen
Om jezelf warm en je lichaam flexibel en sterk te maken. Echt, dit komt van iemand de een marathon heeft gerend en last heeft gehad van lopersknie: ik dacht altijd dat rekken en strekken overdreven was. Maar die lopersknie kwam omdat ik te weinig versterkende oefeningen deed naast het rennen. En geloof me, rekken en strekken is niet overdreven als je 'maar' een paar kilometer rent. Werk vooral aan je core en sterke heupen. 
Favorieten: Pilates met Youtuber Robin Long en gewone snelle rek- en strekoefeningen zoals deze

5 Bedenk je dat hardlopen echt heel goed voor je is
Mentaal word je er sterker van. Het is jouw tijd buiten of op de loopband. En volgende week ben je weer een paar rondjes verder, en kun je harder of langer rennen. Je kunt je hoofd even leegmaken of juist nieuwe ideeën opdoen en plannen maken. En je bent in goed gezelschap, lees de volgende boeken maar:
- Altijd Verder van Dolf Jansen (de caberetier is een fervent hardloper)
- Running like a girl van Alexandra Heminsey (als je van Bridget Jones houdt, dan hou je van Alexandra)
Waarover ik praat als ik over hardlopen praat van Haruki Murakami (de bejubelde schrijver meent zijn succes te danken aan het hardlopen). 

En dan: ren je rondje
Wandel zo nodig. En jog weer. Weer lopen. Diep ademhalen. 

Daar ben je weer, hardloper. 

Menu
Ads for you!

Hi you!

We zien dat je een adblocker gebruikt, die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Glamour.
Dit vinden wij jammer, want daardoor missen we inkomsten die we hard nodig hebben om jou
de meest awesome content te bieden. Wil je ons helpen? Merk dan onze site als 'veilig' aan en volg deze instructies.

Dankjewel! X Glamour!

Sluiten