Met #NoFilter en de nieuwe jeanscampagne 'Just Jeans' sluit Monki zich aan in het rijtje merken dat is gestopt met het gebruik van photoshop.

Monki plaatst onbewerkte beelden van modellen in lingerie

Cultuursocioloog Sylvia Holla: "Diversiteit moet hoger op de prioriteitenlijst staan, maar ik denk dat photoshop afzweren hier in kleine maten al aan bijdraagt."

Met #NoFilter en de nieuwe jeanscampagne 'Just Jeans' sluit Monki zich aan in het rijtje merken dat is gestopt met het gebruik van photoshop. Vetrolletjes boven een jeans, of in comfy en sexy lingerie; bij de van origine Zweedse keten kan het.

Diversiteit vaker zichtbaar
“Het lijkt misschien geen big deal, maar met een lingerie- en zwemcollectie is het verre van de norm. Ons doel is dat vrouwen zich goed voelen over hoe ze eruit zien,” luidt Monki's statement op de pagina van de #NoFilter campagne. Er lijkt een trend op te komen in de mode-industrie; een realistisch beeld neerzetten van het vrouwelijk lichaam. Niet alleen door meer diversiteit te laten zien, maar ook door geen photoshop meer te gebruiken. Lang leve striae, cellulitis, hobbels en bobbels.

Beïnvloed door beelden
Dat beelden in de media invloed hebben op het ideaalbeeld én op het zelfbeeld van veel vrouwen is bewezen. Sylvia Holla, cultuursocioloog en onderzoeker bij Atria (kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis), legt het als volgt uit: “Media, en daarmee ook mode- en lifestyle magazines, zijn van invloed op culturele beeldvorming: onze ideeën over wat goed, slecht, mooi en lelijk is. Afbeeldingen van mooie vrouwen - al dan niet gephotoshopt - die in magazines te zien zijn, hebben dus inderdaad effect op wat wij een mooie vrouw vinden. We zijn weliswaar kritisch op de beelden die we zien en meten ons er niet één op één naar, maar het beïnvloedt ons wel.”

Vrouwbeeld niet realistisch
Omdat er veel gebruik wordt gemaakt van photoshop in de media, is het beeld van ‘die mooie vrouw’ helemaal niet realistisch. Maar we nemen dat beeld wel over. “We weten dat er photoshop gebruik wordt en dat beelden in de media niet echt zijn, maar toch is het erg moeilijk om te zien wat er precies wordt gephotoshopt,” aldus Greta Noordenbos, psycholoog klinische psychologie aan de Universiteit Leiden.

Het roer om
Naast Monki maakte er afgelopen jaar nog een aantal andere merken de omslag. Missguided besloot eind vorig jaar striae niet langer weg te werken. En ook de bikinimodellen van Asos poseren trots met striae op hun billen en de (plussize) modellen van Target tonen zonder schaamte hun rolletjes en kwabjes.

Diversiteit
Voorlopers op het gebied van deze trend zijn Dove en lingeriemerk Aerie. Dove is al jaren bezig met diversiteit en een realistisch beeld van vrouwen. Vooral die diversiteit vindt Noordenbos een positieve wending. “Photoshop is een klein begin van een grote verandering. Zodra we andere lichaamsvormen, huidskleuren en haarkleuren laten zien, brengen we de boodschap over dat iets anders ook mooi is. Dan pas zijn we echt bezig met een grote verandering.”

Minder photoshop
Sylvia Holla vindt ook dat diversiteit hoger op de prioriteitenlijst moet staan, maar denkt dat photoshop afzweren hier in kleine maten al aan bijdraagt. “Door minder Photoshop hoop ik dat die diversiteit in lichaamsvormen wat meer terug komt. Dan laten magazines zien dat je mooi bent, zonder perfect te zijn. Dat het heel oké is om af te wijken van de norm. Diversiteit in bijvoorbeeld huidskleur is een belangrijke volgende stap.”

Het begin is daar, maar de echte oplossing ligt nog een stapje verder. Diversiteit zonder photoshop zodat we trots kunnen zijn op onze imperfecties.

Menu
Ads for you!

Hi you!

We zien dat je een adblocker gebruikt, die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Glamour.
Dit vinden wij jammer, want daardoor missen we inkomsten die we hard nodig hebben om jou
de meest awesome content te bieden. Wil je ons helpen? Merk dan onze site als 'veilig' aan en volg deze instructies.

Dankjewel! X Glamour!

Sluiten