Advertentie - Lees hieronder verder

Babette Grunder (26) is digital content manager bij Glamour en vecht daarnaast kickbokswedstrijden. Ze weet als geen ander dat het niet altijd makkelijk is om een sportregime te combineren met een fulltime baan. Ze deelt 6 tips waardoor jij wél tijd overhoudt.“Oh, dus jij sport vijf keer in de week? Daar heb ik geen tijd voor hoor,” is een veelvoorkomende reactie als ik over mijn liefde voor sport vertel. Noem me gek, maar ik blijf me een beetje rot voelen na zo’n opmerking.

Verdedigen
In zo’n situatie krijg ik altijd de drang om mezelf te verdedigen. “Maar ik werk ook meer dan vijftig uur hoor,” counter ik terwijl ik van binnen een beetje dood ga. Toch laat ik mezelf de laatste tijd iets minder verleiden tot deze reactie.

Energie geven
Waarom? Omdat ik heb ontdekt dat het antwoord ‘hier heb ik geen tijd voor’ vaak een excuus is om niet aan sport te hoeven denken. Fair enough, je moet van mij niet. Het is alleen om je leven leuker te maken. Het moet je méér energie geven in plaats van minder.

Advertentie - Lees hieronder verder

6 tips zodat jij tijd overhoudt
Sta jij er wel voor open maar weet je in veel gevallen niet waar je de tijd vandaan moet halen? Grote kans dat jij aan de hand van deze 6 punten wél tijd overhoudt om naast je werk nog te sporten.

  1. Vertel iedereen dat je traint
    Heb je moeite met sociale verwachtingen? Vertel iedereen dat je ’s avonds traint. Mensen zullen het dan als een cadeautje zien wanneer je na het sporten nog langskomt voor een etentje. Niemand zal je meer terechtwijzen op het feit dat je een uur later bent.

  2. Bekijk op zondag welke dagen je wel en niet kunt
    Het creëert rust als je precies weet wanneer je wel en geen tijd hebt om te trainen. Op die manier kun je ook je welverdiende ‘rustdagen’ inplannen. Je zult zien dat je op die manier genoeg tijd hebt om dingen te blijven doen met vrienden, familie, collega’s of je lief.


  3. Train voordat je begint met werken
    Niets lekkerder dan om 08:30 uur met een kop koffie achter je laptop te kruipen, terwijl jij je al een uur in het zweet gewerkt hebt. Het kost in eerste instantie veel wilskracht om naar je wekker te luisteren, maar eenmaal bezig kun je niks anders dan trots op jezelf zijn. De energie die het geeft compenseert ruimschoots met het uur eerder opstaan. Extra voordeel: aan het eind van de dag kun je alles doen wat je hartje begeert.

  4. Gun jezelf het moment (en werk daarna weer verder als het moet)
    Heb je net zoals ik een baan die 24 uur per dag doorgaat? Dan is de kans groot dat jij je training regelmatig overslaat omdat het te druk is. Maar moeten die mails écht nu beantwoord worden? Of kan het ook nog ’s avonds na je training? Geef jezelf het cadeau om écht rond 18.00 uur te stoppen met werken. Kun je na je training met een voldaan gevoel weer verder als het moet.

  5. Train samen met een vriend of vriendin
    Train together, strong together! Heb je er moeite mee om naast je werk en sport je vrienden of liefde nog te zien? Kies ervoor om samen te trainen.

  6. Stel jezelf een goal
    Je zult zien dat als je ‘traint om te trainen’, er vaak dingen tussen komen die op het eerste gezicht belangrijker lijken. Maar zodra je sport met een goal voor ogen, zal ook jouw training hoog op je prioriteitenlijstje staan. Ik ben er zelf geen voorstander van om te trainen voor een strak lichaam, maar kies vooral datgene wat jou motiveert. Je zult zien dat je op die manier veel makkelijker kiest voor je workout!
    Advertentie - Lees hieronder verder

    Let’s talk
    Heb je vragen rondom carrière en sport? Je mag me altijd mailen via babette.grunder@glamour.nl.

    Dit artikel schreef Babette eerder dit jaar voor The Goaldiggers Club.