Science Says: een workout van 10 minuten verbetert je geheugen

Niks een uur voor je werk sporten, zet die wekker maar 50 minuten later!

tien-minuten-workout-positief-geheugen
Unsplash

Sommige mensen zetten de wekker om een uur of 7, om vóór hun werk nog een uurtje te sporten. Andere mensen zetten hun wekker om een uur of 7, om vervolgens nog tien keer te snoozen omdat die workout ze gestolen kan worden en ze voor altijd in bed willen blijven liggen.

Het gevolg: een schuldgevoel, (nog steeds) geen sixpack en moeheid die de hele dag aanhoudt (want snoozen is dus heel slecht voor je). Hoeft niet (meer). Onderzoek heeft aangetoond dat een korte en lichte workout wonderen doet voor je lichaam én geest.

Work it out
Het onderzoek werd gepubliceerd in het onderzoeksblad Proceedings of the National Academy of Sciences. Onderzoekers van de Universiteit van Californië Irvine en de Japanse Universiteit van Tsubuka lieten 36 gezonde mensen eerst foto’s van alledaagse voorwerpen zien. Daarna moesten de kandidaten tien minuten licht sporten (denk aan lopen, yoga of tai chi). Een tijd later moesten ze de afbeeldingen die ze eerder hadden gezien benoemen.

Thanks for the memories
Het resultaat: de neurologische communicatie tussen het deel van de hersens waar je geheugen zit en het deel van je hersens dat je helpt dingen te herinneren was verbeterd. Oftewel: een tien minuten workout heeft positieve effecten voor je geheugen.

Langer slapen
Natuurlijk is dit onderzoek niet rock solid (36 participanten is niet veel). Maar hé, fijn om te weten dat een korte workout ook al goed voor je is en dat het absoluut niet erg is als je geen fitgirl bent die zich iedere ochtend een uur lang in het zweet werkt. Kunnen we de wekker met een gerust hart vijftig minuten later zetten.

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Health