Twee keer per dag slapen blijkt even effectief als één keer

Een slaapexpert legt uit waarom hij geen fan is van slaap-apps

Woman Under Blanket
Andreas Dimzas / EyeemGetty Images

Tot voor kort waren we er heilig van overtuigd dat acht uur slaap per nacht perfect is. Het liefst in één ruk, zonder tussenpozen. Alleen toen viel ons oog op een artikel dat deze hele theorie onderuit haalt. Volgens verschillende onderzoeken blijkt twee keer slapen soms veel beter dan één keer. Wij spreken slaapexpert Floris Wouterson voor uitleg.

Mono- versus polyfasisch
Floris legt uit dat de onderzoeken gaan over monofasisch versus polyfasisch slapen. Met polyfasisch slapen wordt bedoeld dat mensen 4 uur slapen, 1 uur wakker zijn en vervolgens weer 4 uur slapen. Monofasisch betekent 8 uur slaap achter elkaar. Floris beaamt wat de onderzoeken zeggen. “Er is steeds meer wetenschappelijk en empirisch bewijs, dat wij van origine eerder polyfasische (4-1-4) dan monofasisch (8) slapers zijn.”

Hij vervolgt: “Dit bleek eigenlijk al in de 16e eeuw zo te zijn, maar ook veel later heeft wetenschappelijk onderzoek dit nogmaals aangetoond. Door bijvoorbeeld een groep mensen in een donkere ruimte te zetten zonder daglicht. Vervolgens is hun slaapritme een aantal weken bijgehouden. Daaruit bleek dat mensen eerder twee keer 4 uur slapen dan 8 uur achter elkaar.”

Daarna is gaandeweg de overtuiging ontstaan dat mensen monofasisch moeten slapen, wat bij mensen voor stress zorgt. Die stress is alleen nergens voor nodig. “Als iemand goed functioneert op twee keer 4 uur slaap, dan is dat prima. Op voorwaarde dat je je overdag natuurlijk goed en fit voelt.”

Volg vooral je gevoel
Kwaliteit is dus veel belangrijker dan kwantiteit. Floris legt uit dat hij daarom sleep trackers ook gevaarlijk vindt. “Jij kunt je ’s ochtends kiplekker en uitgeslapen voelen, terwijl je slaap-app je vertelt dat je een louzy nacht hebt gehad. Door een omgekeerd placebo-effect kun jij je app dan gaan geloven en je meteen minder fit voelen.”

Wanneer je ’s nachts uit jezelf wakker wordt, kun je volgens Floris bijvoorbeeld even een boek lezen – het beste in een andere ruimte, omdat je je slaapkamer alleen met ‘slapen’ moet associëren - om vervolgens uit jezelf weer in te slapen. Je hoeft dan niet krampachtig je ogen dicht te houden om te proberen weer in slaap te vallen. Dit kan simpelweg jouw natuurlijke slaapritme zijn.

Kortom...
“Dat neemt niet weg dat externe factoren invloed kunnen hebben op een onderbroken nachtrust, zoals naar de wc moeten, warm of koud hebben, angstig zijn, etcetera. Het belangrijkste is vooral dat je er niet in de stress van raakt. Ontdek je slaapritme en handel daarnaar.”

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Health