Deze 5 tips zorgen ervoor dat je een goede nachtrust hebt

Ben je een moeilijke slaper?

Slaap
Carlota Guerrero

Zzzz... We slapen het liefst all day, everyday. Dat word je alleen niet veel fitter van. We spraken afgelopen weken met slaapexpert Floris Wouterson die ons verschillende feiten en fabels vertelde over slapen. Als afsluiter geeft Floris tips voor een betere nachtrust en daardoor een fitter(e) lichaam en geest. Bij deze:

  1. De allerbelangrijkste tip is om jezelf een vast slaapritme aan te meten. Dat betekent: 7 dagen per week op ongeveer dezelfde tijd naar bed en op dezelfde tijd weer op.
  2. Voldoende bewegen.
  3. Voldoende daglicht. Veel mensen zitten veel te veel binnen, terwijl het voor de aanmaak van veel hormonen – vooral serotonine – heel belangrijk is om voldoende blootgesteld te worden aan daglicht. Ter vergelijking: het aantal lux (eenheid van daglicht) buiten is, zelfs op een bewolkte dag, 1.000. In een kantooromgeving kom je slechts tot 300. Dan weet je het verschil in daglicht tussen binnen en buiten. Ga dus met de fiets naar je werk. Of ga tijdens je pauze met collega's aan de wandel.
  4. Voeding. Sla je ontbijt niet over, dan gooi je je hele hormoonhuishouding in de war. Wat je ’s morgens doet, bepaalt hoe je ’s avonds slaapt.
  5. Telefoon weg. Leg alle apparaten (ook laptop) met elektromagnetische straling ver weg van je bed. Dus niet onder je kussen of op je nachtkastje – tenzij op vliegtuigstand. Wifi is niet alleen slecht voor je nachtrust, maar ook voor je gezondheid.
    Advertentie - Lees hieronder verder
    Meer van Health