Eet je brein scherper en slimmer door deze voedingsmiddelen

Brain balance expert Charlotte Labee vertelt wat jij moet doen (en laten) voor meer focus, een beter geheugen en meer energie

interview charlotte labee
Glamour

Heb jij je wel eens gerealiseerd dat jouw keuze voor voeding een enorme invloed heeft op jouw hersenen? Brain Balance expert Charlotte Labee verdiept zich in het menselijk brein, de mindset, voeding en beweging. Ze schreef de boeken Brain Balance en Brain Food én lanceerde deze maand het platform Your Brain Balance. Aan Glamour vertelt Charlotte hoe we ons brein letterlijk energieker, scherper en positiever eten en deelt daarvoor de juiste ingrediënten.

First thing first: basislesje over voedingsstoffen

"Ons hele lichaam is als een fabriek met allerlei motoren die moeten draaien. Die motoren hebben de juiste voedingsstoffen, beweging, ontspanning en slaap nodig om goed te functioneren. Puur eten zorgt voor meer energie, een helder hoofd, een beter geheugen en je gedachtes worden positiever. Dit komt omdat je door gezonde voeding het gelukshormoon serotonine aanmaakt, een neurotransmitter (red: neurotransmitter) die invloed heeft op het geheugen, je stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Je hersenen geven aan of je genoeg voedingstoffen binnen hebt. Wanneer dit niet het geval is, geeft het een signaal af dat het moe is," vat Charlotte Labee kort samen. Zodra je eet gaat 20 procent van de voedingsstoffen als eerste naar je brein, omdat je hersenen de rest van je lichaam aanstuurt. Wanneer je stress hebt gaat zelfs 25 procent naar je hersenen. En dat terwijl je brein maar 1,5 tot 2 procent van je lichaamsgewicht is. Zorg er dus voor dat de voedingsstoffen zo rijk mogelijk zijn. Anders blijft er geen energie meer over voor de rest van je lichaam (dat bestaat uit de andere 98 procent van je gewicht). Daardoor kun je je futloos voelen.

Wat is rijk voedsel voor je brein?

Het Voedingscentrum adviseert twee stuks fruit en 250 gram groente per dag. Charlotte denkt hier anders over: "Dat blijkt uit onderzoeken veel te weinig. Je moet eerder denken aan 500 tot 600 gram groente per dag." In de podcastaflevering 'Eet jezelf gezond en slim' van Charlotte, legt ze uit dat die basis van het Voedingscentrum tientallen jaren geleden misschien niet eens zo gek was. Maar omdat het voedsel tegenwoordig bewerkt is en bespoten wordt, bevat het vaak maar de helft aan voedingsstoffen.

Denk jij goed bezig te zijn met je salade tijdens de lunch? Bedenk je dat sla weinig weegt. Om aan het goede aantal gram te komen, moet je een hele berg eten. Een avocado daarentegen weegt al snel 170 gram. Het gaat ontstekingen tegen en bevat veel essentiële vetten. Ook een pompoen, knol- en koolsoorten en witlof wegen veel en zijn goed voor je. Bloemkool is goed voor je geheugen, net als eieren, walnoten en sojabonen. Omega 3, dit vind je terug in vette vis, is ook een belangrijke bouwsteen voor je hersenen. "Je hersenen bestaan voor 60 procent uit vet. Wanneer je te weinig omega 3 gebruikt, bestaat de kans dat je brein verschrompeld."

bijzonder feit: met behulp van de juiste voeding kun je alzheimer afremmen

Waar je van groente niet genoeg kunt eten, moet je opletten met fruit. Ga voor 2 grote stukken fruit of 1 groot stuk, aanvullend met besjes. Een peer of appel bevat veel fruitsuiker en ook dit kan schadelijk voor je zijn, tenzij je veel beweegt. Blauwe bessen zijn een bron aan antioxidanten en dragen bij aan de verjonging van je brein. De schil van appels en peren zijn goed voor je darmen omdat ze veel vezels bevatten. Hoe gezonder je darmen zijn, hoe beter je brein functioneert. Ander fruit dat helpt bij een goed geheugen en meer focus zijn framboos en citroen. Let op dat je bij groente en fruit wel voor de biologische, onbespoten variant kiest.

Veel groente en fruit dus. Wellicht een grote omschakeling, maar laat je niet ontmoedigen. Zelfs Charlotte is niet cold turkey begonnen. "Als iemand van bewerkt voedsel hield, was ik het wel. Ik begon daarom met het toevoegen van smoothies aan mijn voeding. Het resultaat was al snel merkbaar: ik voelde me energieker. Daarna stopte ik met chips eten, een gewoonte die ik dagelijks had. Pas na een jaar ben ik voor de kast gaan staan en heb ik alles dat bewerkt is weggegooid. De koelkast ligt tegenwoordig vol met groentes, fruit, granen een ei en een stukje vis."

Ben je geïnspireerd en wil je een brain food recept? Charlotte deelt een quinoa bramen ontbijtrecept en een groentelasagne, perfect voor je brein.

Te weinig omega 3 kan je brein doen schrompelen

Voedingssupplementen

Naast voeding, kun je je hersenen ook een boost geven met voedingssupplementen. Een voorbeeld van een belangrijk supplement is magnesium. Ons lichaam verbruikt hier veel van wanneer we stress hebben, het warm is en wanneer we slecht slapen. Het is daarnaast belangrijk om 3 keer per week goede vis te eten, anders is het van belang dat je extra Omega 3 inneemt. Kies voor vitamine C, in de zomer en wanneer de R in de maand is voor vitamine D. Ga tot slot nog voor een goede multivitamine.

De tekst gaat door onder de producten.

Boodschappen doen

Oké, je boodschappen lijstje is gemaakt. Op naar de groenteboer en de supermarkt. Wees in dat laatstgenoemde op je hoede. Supermarkten vermelden bijvoorbeeld dat een product minder suiker bevat. Perfect, zou je denken. Toch is dit vaak geen goed nieuws, maar kunnen we dat zelf niet weten omdat we nergens leren hoe we etiketten moeten lezen.

De eerste tips: vermijd de middelste paden, hier vind je bijna altijd bewerkt voedsel. Vaak zijn de producten met 2 of meer ingrediënten al niet goed voor je. Staar je daarnaast niet blind op de 'gezonde' boodschap op de verpakking. Een product kan wel minder geraffineerde suiker bevatten, maar wellicht zitten er zoetstoffen in. Die zijn soms 200 keer slechter dan suiker. Suiker is niet alleen een dikmaker, het zet ook om in corstisol. Dat is een hormoon dat stress veroorzaakt.

Wil je weten of je met bewerkt voedsel te maken hebt? Check of er een E-nummer genoteerd staat, al is dit niet altijd makkelijk. "De voedingsindustrie heeft wel 30 verschillende namen voor een E-nummer, waardoor het lastig te achterhalen is of het product dit bevat." Een hoge inname van E-nummers zet niet alleen aan tot overwicht, maar het zorgt ook voor een disbalans in ons brein. Naast overgewicht zie je vaak depressies en futloosheid.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Health