Deze voedingssupplementen zijn goed voor je weerstand

De experts die onder anderen Romee Strijd ondersteunen bij het optimaliseren van haar gezondheid leggen uit

welke voedingssupplementen heeft je lichaam nodig
Unsplash

Het is inmiddels winter én het coronavirus blijft aanhouden. Reden genoeg om je gezondheid eens onder de loep te nemen. Weet jij welke voedingssupplementen geschikt zijn voor jou? Glamour's Babette schakelt de hulp in van healthcenter Klaever Health en laat zich professioneel inlichten over supplementen. Het bedrijf ondersteunt onder anderen Romee Strijd bij het optimaliseren van haar gezondheid door middel van labonderzoek en voedingsadvies.

Voedingssupplementen

Multivitamine, ijzer, zink en magnesium. De supermarkten en drogisterijen staan er vol mee, net zoals hun kortingsfolders tijdens de winterdagen. Voor bedragen rond de vijf euro kun je al supplementen vinden. Maak je daar gebruik van? Goed dat jij bereid bent om je lichaam dat extra duwtje in de rug te geven. Toch zijn deze supplementen vaak niet zo goed als ze lijken en is het waardevol om je gebruik eens kritisch te bekijken.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Het verschil tussen laaggeprijsde supplementen en de luxere varianten? Orthomoleculair diëtist en oprichtster van Klaever Health Stefanie Klaver vertelt ons dat goedkope merken in veel gevallen niet goed opneembare stoffen bevatten en zorgen voor een belasting op je systeem. "Een gezondheidsprobleem dat je in eerste instantie probeert te tackelen, wordt hierdoor juist groter. Goedkoop blijkt hierdoor duurkoop: je investeert geld, maar het zet je lijf op een 0-1 achterstand."

Onder de loep

Slik jij supplementen om een magnesiumtekort op te vangen? Doe eens een klein onderzoek en check of het product magnesiumoxide bevat. Zie je het terug in de ingrediëntenlijst? Dat is niet gek, want deze wordt vaak gebruikt. Toch wordt deze vorm van magnesium niet goed opgenomen.

Ook B6 is een bekende vitamine die vaak geslikt wordt. Het reguleert de werking van bepaalde hormonen, het stimuleert de bloedaanmaak en het bevordert de werking van je immuunsysteem en zenuwstelsel. Klinkt als een waardevolle toevoeging! Toch kan het slikken van een bepaalde vitamine B6 juist een ballast zijn voor je lichaam. Als je de verkeerde (vorm) vitamine B6 slikt, kan dit zorgen voor een stapeling. Hierdoor kunnen er toxische waarden in je bloed ontstaan wat kan resulteren in vermoeidheid, snel geïrriteerd zijn, hoofdpijn, zenuwbeschadiging en huidafwijking. Het is dus bij deze vitamine extra belangrijk dat jij professioneel onderzoekt welke hoeveelheid jouw lichaam nodig heeft.

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Geschikt of ongeschikt?

Het moge nu dus duidelijk zijn dat het innemen van goede supplementen helaas niet het gouden ticket is naar een gezond(er) lichaam. Het is zeer belangrijk dat je beseft dat supplementen een aanvulling zijn op een gezond voedingspatroon en dat jij precies weet wat jouw lichaam nodig heeft. Waar jouw vriend(in) een Omega 3 tekort heeft, kan jij weer tegen andere problemen aanlopen. Stefanie benadrukt dat het antwoord afhangt van je voedingspatroon, leeftijd, leefstijl en eventuele klachten. Het is altijd raadzaam om eens een uitgebreid bloedonderzoek te doen. Doe je dit niet? Laat je dan op z’n minst adviseren door een specialist zodat je in ieder geval kwalitatieve producten slikt die aansluiten bij jouw persoonlijke situatie.

Supplementen die voor iedereen geschikt zijn

Wil je op de zeer korte termijn je gezondheid ondersteunen met supplementen waarvan je zeker weet dat je goed zit? Volgens Stefanie is iedereen in Nederland tijdens de herfst en de winter gebaat bij vitamine D. Gemiddeld is een dosis van 25 microgram per dag geschikt, maar uiteraard weet je dit zonder onderzoek en advies niet zeker. Bij vetoplosbare vitamines zoals vitamine D loop je het risico dat je lichaam ze gaat stapelen. Naast vitamine D is het in de meeste gevallen goed om Omega 3, magnesium en vitamine C te slikken.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Health