Jouw 'nieuwe normaal' burn-out is hartstikke echt en deze tips kunnen je helpen

Van laptop naar telefoon naar televisie; al die schermen doen weinig voor je mentale gesteldheid

portrait of serious young woman behind glass pane
Westend61Getty Images

Ergens tussen maart en dag 10.000 van de quarantaine ben ik een persoon geworden die niet eerder dan 09:00 uur haar bed uit kan komen. Vervolgens beweeg ik me van het matras naar het bureau om uiteindelijk op de bank te eindigen. Ik ga van scherm naar scherm en scrol een eind weg door alle (doomsday) content die op me af komt. Het gebrek aan een sociaal leven zorgt juist voor een stressvol bestaan– in plaats van het rennen van afspraak naar afspraak met een bomvolle agenda ben ik nu een Zoom-zombie. Ja, dat lees je goed. Simpelweg uitgeput van wat er dit jaar allemaal (niet) is gebeurd. Mijn 2020 burn-out verraste me dan ook, maar is hartstikke echt.

En die van jou waarschijnlijk ook. In 2019 werd een burn-out nog opgenomen in het register van bekende ziekten, geïdentificeerd als 'beroepsfenomeen' dat ons het gevoel geeft te zijn leeggelopen, compleet uitgeput met concentratieproblemen, een overall cynisch gevoel of zelfs het idee gedistantieerd te zijn van onze werkzaamheden. En dat was allemaal nog vóór de pandemie daar nog eens een schepje bovenop deed. We zijn inmiddels Zoom-moe en meer verbonden met onze schermen dan met de mensen aan de andere kant.

Het is misschien niet verbazingwekkend dat onze stresslevels door het dak schieten. Maar experts waarschuwen wel voor een onvoorziene mental health epidemie. "We zien een hele nieuwe categorie aan mensen met een burn-out die zichzelf over het algemeen gezond beschouwen en in staat zijn om te gaan met wat er op hun pad komt. Zij ontwikkelen een bepaalde uitputting die verandering brengt in hoe ze het leven bekijken. En dat is heel moeilijk," aldus dr. Robin Berzin.

Burn-outs voelen misschien meer als een verzonnen millennial buzzwoord dan een daadwerkelijk medische conditie. En het kan moeilijk zijn om toe te geven, aan je dokter en jezelf, dat je te gestrest bent om te functioneren. Maar het is er toch echt. Berzin: "Het onvermogen om uit te staan, om van 10 uur lang Zoom'en te kijken naar je telefoon, en simpelweg het aantal uur waarin je naar een scherm tuurt, is immens slecht voor je brein. Het is slecht voor je neuronen, je emotionele en mentale gezondheid. En als we niet erkennen dat het echt is, dan kunnen we geen stappen maken."

We zijn op, en dat is oké om te zeggen. Denk je ook te maken te hebben met een burn-out? Hieronder een aantal dingen die je kan doen om jezelf er bovenop te helpen:

  • Beoordeel je eigen gevoel: Ga eens rustig (in stilte) zitten en stel jezelf de vraag: "waarom voel ik me zo op en kan ik hier wat aan doen?" Je zal merken dat je vaak het antwoord zelf al kan geven. Berzin: "Identificeer de gewoontes die je in de weg zitten en maak daar een verandering in. Krijg je constant notificaties, ook wanneer je 's avonds staat te koken of 's ochtends vroeg nog je rekoefeningen doet? Bepaal dan dat je slechts op bepaalde tijden berichten binnen krijgt en zet de rest uit. Dat scheelt al een hoop."
  • Selfcare is van groot belang: Het vooropstellen van selfcare helpt je lichaam uit vluchtmodus te treden. Dus als je je niet goed voelt, neem dan de tijd om iets voor jezelf te doen. Een extra uurtje slapen, in bad gaan, kaarsjes aansteken, een filmpje kijken (zonder telefoon in de hand), een gesprek voeren met een vriend(in) of simpelweg helemaal niets doen. Waar jij je goed bij voelt is waarschijnlijk wat je nodig hebt. Dus stop het niet langer weg onder het mom van het druk hebben en doe het.
  • Doorbreek je routines: Ervaar je een burn-out? Dan zit je waarschijnlijk in een sleur. Dit jaar is eigenlijk een Zoom-gevulde Groundhog Day en wij zijn de angstige gevangenen. Het voelt wellicht als een immens grote onderneming, maar verander je dagelijkse patronen. Hierdoor krijg je ook het gevoel meer controle te hebben over je leven én kan je bepaal je zelf wat (en vooral wanneer) je ergens de tijd voor neemt. Geloof ons, het helpt.
  • Grenzen, grenzen, grenzen: Nu alle dagen zo op elkaar lijken kan het misschien makkelijk zijn te verslappen in wat je normaal nooit 's avonds laat zou doen, zoals dat laatste beetje werk afronden na een dag van tien uur. Maar het stellen van grenzen, zeker met betrekking tot tijd, zullen je helpen om je even los te koppelen van je werkzaamheden en tijd voor jezelf te nemen. Lees een boek, zoek een hobby. Het klinkt zo simpel en is heel doeltreffend.
  • Doe nou maar die workout: We waren fanatiek aan het thuissporten in maart, maar hoe langer je thuis zit hoe minder je je ertoe zet. Voor je het weet lieg je dagenlang tegen jezelf dat je nu écht dat online klasje gaat doen. Begrijp ons niet verkeerd, het sporten (of bewegen, eigenlijk) is niet om je 'quarantaine kilo's' eraf te zweten. Maar het geeft je juist een mentale booster. Door te bewegen maakt je brein happy stofjes aan (ook wel natuurlijke antidepressiva genoemd) en dus voel je je de effecten doorwerken nadat je weer languit op de bank bent gaan liggen.
  • Geen artsendiploma? Doe dan niet alsof: Je kan misschien bij jezelf nagaan of je last hebt van burn-outsymptomen, vergeet vooral niet dat je geen arts bent en dus geen diagnose kan stellen. Helpen de bovenstaande tips niet om je je weer beter te voelen óf voel je iets meer gestrest dan normaal, zoek dan zeker hulp. Een behandeling bij een therapeut kan namelijk echt wonderen voor je doen.

    Dit artikel verscheen eerder op Glamour.com.


    This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
    Advertentie - Lees hieronder verder
    Meer van Health