7 manieren om je relatie met lichaamsbeweging te helen

Je lichaam bewegen moet geen straf zijn

De dieetcultuur heeft lichaamsbeweging voor velen van ons tot iets moeizaams gemaakt. Maar de plezier van beweging zit echt wel in ons: kan je je nog herinneren hoe leuk het was toen we vroeger tikkertje speelden, fietsten, forten bouwden en zwommen? Dit moeten we terug zien te vinden.

We kunnen niet echt genieten van lichaamsbeweging als we een ‘fitness trauma’ hebben. Ervan genezen kost inspanning, maar je kunt werken aan het herschrijven van je fitnessverhaal als je er klaar voor bent. Hier zijn enkele manieren om je relatie met je lichaam te helen.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

1. Ontwikkel en schrijf je eigen fitnessvisie op

De fitnesscultuur wordt vaak gedreven door idealistische beelden en berichten die ons laten geloven dat fitness maar één regel en één uitstraling heeft. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Je kunt je eigen visie creëren. Het is hierbij handig om te analyseren wat je wilt bereiken met je fitnessroutine.

Schrijf op wat er voor jou het belangrijkste is als het gaat om fitness en gezondheid, inclusief je mentale gezondheid. Aan welke waarden denk je als je denkt aan gezondheid en welzijn? Hoe ben je het meest gemotiveerd? Denk aan een tijd dat je echt genoot van sporten - of zelfs gewoon bewegen - en reflecteer hierop. Ontwikkel een visie, zodat je een duidelijk inzicht hebt wat er wel of niet voor jou werkt.

2. Denk na over wat goed voelt en je plezier brengt

We moeten genieten van de inspanning die we doen om het vol te houden. We kunnen hardlopen niet haten en verwachten dat het blijft hangen. Door fitness idealisme hebben velen van ons meegedaan aan sportactiviteiten die we eigenlijk niet leuk vinden. Als je het plezier in bewegen bent kwijtgeraakt, denk dan eens terug aan je favoriete activiteiten van je kindertijd. Je kan activiteiten vinden die dezelfde dingen nabootsen die je als kind leuk vond om weer zin te krijgen in sporten. Het is misschien een kwestie van vallen en opstaan, maar let op hoe je je voelt na elke activiteit en doe meer dingen die je enthousiast maken.

3. Bepaal je 'waarom'

De meeste fitnessroutines hebben ‘wittebroodsweken’, waarin alles zonnig is. Maar dan komt de realiteit om de hoek kijken en begrijpen we dat het aanhouden van onze routine eigenlijk moeilijker is dan beginnen. Het is belangrijk om consequent te blijven. Dit kan je doen door een solide ‘waarom’ vast te stellen - een motief voor je actie die essentieel is voor de dagen dat je liever op de bank blijft liggen. Denk eerst goed na over wat je motiveert.

4. Begrijp dat je lichaam veranderd

Je kan de tijd niet terugdraaien. Je lichaam ontwikkelt zich, wordt groter, kleiner, krijgt kinderen en wordt ouder, en dat is oké. Om een gezonde relatie met beweging te hebben, moeten we stoppen met het stellen van strenge eisen en verwachtingen aan ons lichaam als het niet presteert of eruitziet zoals vroeger. Ons lichaam is verbazingwekkend en verdient respect. Laat je inspireren door mensen met dezelfde leeftijd en hetzelfde lichaamstype en leer om je lichaam te vieren zoals het nu is.

5. Vier kleine overwinningen

Bewegen is geen beloningssysteem voor voeding. Neem de tijd om na te denken over de kleine overwinningen die je lichaamsbeweging kunnen opleveren. De overwinningen hoeven niet drastisch te zijn. Misschien slaap je er beter door of heb je meer energie. Er zijn eindeloos veel voordelen van lichaamsbeweging die niet te maken hebben met je gewicht.

6. Identificeer je triggers

Voor sommigen van ons betekent het verbeteren van onze relatie met bewegen dat we heel bewust moeten zijn van onze gedachten over bewegen. Het is belangrijk om onze triggers te herkennen zodat we deze gebieden kunnen herstellen. Neem de tijd om alle gewoontes op te sommen die 'verkeerd' of ongemakkelijk aanvoelden rond het sporten. Leer dan te begrijpen wat ze triggert. Als je bijvoorbeeld deelneemt aan een intensieve groepsoefening, kan het zijn dat je boven je kunnen wilt presteren, waardoor je een negatieve ervaring krijgt.

7. Wees geduldig

Om je relatie met lichaamsbeweging te herstellen, heb je tijd nodig om uit te zoeken wat voor jou goed voelt. Dans, ren, zwem, fiets - het maakt niet uit, zolang je maar beweegt en je goed voelt. Het belangrijkste is dat je lief en geduldig bent met je lichaam in ontwikkeling. Let op wat goed voelt en waardoor je steeds weer wilt bewegen. Als je dat kunt bereiken, ben je op weg naar een gouden ticket: lekker in je vel voelen door gezonde beweging.

Dit artikel is eerder verschenen op Self.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Health