Nachtangsten en nachtmerries: wat is het verschil?

En wat kun je eraan doen? Een slaapexpert legt uit

jonge vrouw ziek in bed
Ashley Armitage / Refinery29 for Getty ImagesGetty Images

Als je nachtangsten en nachtmerries vergelijkt, ga je er misschien vanuit dat het beide nare dromen van verschillende intensiteit zijn. Maar nachtangst (ook bekend als sleeping terrors) is meer dan alleen een super intensieve nachtmerrie. Het zijn eigenlijk twee verschillende slaapaandoeningen met een aantal belangrijke verschillen. Een slaapexpert legt het verschil uit en geeft tips hoe je beide verschijnselen kan proberen te stoppen.

Iedereen heeft nachtmerries

Af en toe een nachtmerrie hebben is normaal en niets om je zorgen over te maken. Het zijn in wezen ongelooflijk levendige nare dromen die geleidelijk enger worden, in plaats van meteen angstaanjagend zijn. De American Academy of Sleep Medecine (AASM) schat dat minstens 50 tot 85 procent van de volwassenen af en toe een nachtmerrie heeft. Volgens de Mayo Clinic zijn er een paar factoren die nachtmerries kunnen aanwakkeren: het kijken van enge films of beelden in de media, stress, gebrek aan slaap, bepaalde medicijnen zoals anti-depressiva of wanneer je last hebt van een slaapstoornis zoals het restless legs syndroom.

Nachtangst komt minder vaak voor bij volwassenen

Nachtangsten zijn een ander verhaal. Ze worden beschouwd als een parasomnia, een soort stoornis die wordt gekenmerkt door abnormale verschijnselen tijdens het slapen. Ze bestaan uit intense angst, schreeuwen en woelen terwijl je slaapt. Volgens de Mayo Clinic zijn er net zoals bij nachtmerries, een aantal factoren die nachtangst kunnen uitlokken, zoals: slaaptekort, stress, koorts, alcohol gebruik, veranderingen in je slaapschema en slaapapneu. Wat zijn nou typische kenmerken van nachtangsten? Het kan zijn dat je ineens rechtop in je bed zit of je ogen wijd open zijn ondanks dat je slaapt. Je kunt zweten, een snellere ademhaling krijgen en overstuur wakker worden zonder dat je weet dat je nachtangst had. Ook slaapwandelen mensen met nachtangst soms.

Verschil tussen nachtmerries en nachtangst

Om te beginnen komen nachtmerries en nachtangsten meestal op verschillende momenten in de slaapcyclus voor. Volgens het American Sleep Association (ASA) komen nachtmerries voor tijdens de REM-slaap, de fase van de slaap waarin levendige dromen het vaakst voorkomen. Nachtangst komt vaak voor tijdens de niet-REM-slaap, met name tijdens de derde slaapfase. Volgens ASA wordt dit stadium ook wel de diepe slaap genoemd, waarbij ademhaling en hartritme dalen tot het laagste ritme.

Een ander groot verschil tussen nachtmerries en nachtangsten is hoe je reageert als je wakker wordt. Bij nachtmerries kan je gemakkelijk wakker worden en je nog steeds bang of verdrietig voelen - maar uiteindelijk ben je wel in staat om helder na te denken, zegt de Mayo Clinic. Bij nachtangsten is het lastiger om wakker te worden. Als je uit deze slaap wakker wordt, ben je gedesoriënteerd en heb je tijd nodig om te realiseren waar je bent.

Zo behandel je nachtmerries

Als je regelmatig last hebt van nachtmerries, kan je beeldrepetitie therapie volgen. Dit kan helpen om specifieke nachtmerries los te laten. Overdag schrijf je je nachtmerrie op, waarbij je probeert om de eerste details naar boven te halen. Tijdens het meest beangstigende deel creëer je een eind dat niet eng is. Visualiseer dit verhaal een paar keer per dag. Wanneer je dezelfde nachtmerrie weer hebt, kan je het einde veranderen en laten lijken op het verhaal dat je hebt bedacht. Heb je een nachtmerriestoornis? Dan kan beeldrepetitie therapie goed helpen.

Zo behandel je nachtangst

Nachtangsten behandel je anders dan nachtmerries. Het is handig om de timing van je nachtangsten in kaart te brengen en een alarm in te stellen voordat ze toeslaan. Een deel hiervan wordt de taak van je bedpartner, als je die hebt. Je hebt namelijk niet altijd zelf in de gaten dat je nachtangst hebt. Vraag hem of haar om de tijd van de angsten bij te houden, zodat je weet wanneer je je alarm moet zetten. Word even wakker als je alarm afgaat en ga daarna weer verder slapen. Heb je geen partner? In sommige gevallen kan iemand met nachtangst onderzocht worden in een slaaplaboratorium, waar het gedrag op video wordt vastgelegd en hersengolven, ademhaling en hartslag in de gaten worden gehouden.

Verander je levensstijl

Naast de bovenstaande tips, zijn er een aantal veranderingen die kunnen helpen bij zowel nachtmerries als nachtangsten. In beide gevallen raadt de Mayo Clinic aan om voldoende slaap te krijgen. Door vermoeidheid loop je meer risico op beide, dus het stellen van een consistente bedtijdroutine is een goed begin. Proberen minder te stressen kan ook wonderen doen. Of je kunt je slaapomgeving veranderen. Als je nachtangst hebt, is het handig om ervoor te zorgen dat er ruimte vrij is voor het geval dat je gaat slaapwandelen. Als je nachtmerries hebt, probeer dan eens of een nachtlampje helpt. En lukt het nou echt niet om van je nachtmerries of nachtangsten af te komen? Neem dan contact op met je huisarts.

Dit artikel verscheen eerder op SELF.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Health