Last van prikangst of prikfobie? Dit zijn tips die je kunnen helpen

Zó overkom je je angst voor naalden

illustratie van een vrouw die wegrent voor prikken
Lucia Lenders

De hele wereld is in de ban van het coronavaccin. Ook in ons land is het toedienen van het vaccin in januari begonnen en zijn er volgens het RIVM inmiddels meer dan vijf miljoen vaccinaties toegediend. Veel mensen kunnen niet wachten tot ook zij aan de beurt zijn. Maar wat nou als je enorm last hebt van prikangst? Zó overkom je je angst voor naalden.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Angst voor naalden

Bloed prikken, vaccinaties, verdovingen... de één draait er zijn of haar hand niet voor om, terwijl de ander bij de gedachte alleen al klotsende zweetoksels krijgt. Niet zo heel gek als je beseft dat volgens Nu.nl één op de vijf volwassenen in ons land last heeft van de zogeheten prikangst. Wanneer de angst voor naalden alsmaar erger wordt, spreken we ook wel van een prikfobie.

Prikangst

Er zijn verschillende dingen die prikangst veroorzaken. Van een negatieve of zelfs traumatische ervaring van een prik tot aan het zien van anderen die angstig zijn om een prik te krijgen. Het belangrijkste is om een manier te vinden hoe je van je prikangst afkomt. Een psycholoog kan je helpen je angst te overwinnen of milder te maken.

Tips tegen prikangst of prikfobie

Wanneer je enorme prikangst of prikfobie hebt, kun je dus het beste een psycholoog inschakelen. Maar voor het zover is kun je wellicht eerst onderstaande trucjes proberen. Deze kunnen je tijdens het moment suprême helpen.

  1. Praat erover
    Je hoeft niet gelijk een psycholoog in te schakelen. Ook praten met bekenden kan helpen. Wat ook wil helpen is om je angst uit te leggen op het moment dat je geprikt wordt. Diegene die je moet prikken is dan op de hoogte en kan je helpen.

  2. Ga het prikken niet uit de weg
    Oefening baart kunst. De kans bestaat dat je angst afneemt gedurende het aantal prikken dat je hebt gehad. Door het uit de weg te gaan los je helaas niks op.


  3. Kijk weg tijdens het prikken en denk aan iets leuks
    Ligt misschien voor de hand, maar kijk weg tijdens het moment van prikken. Het is vaak het beeld wat ons zo zenuwachtig en angstig maakt. Daarnaast kan het helpen om aan leuke dingen te denken tijdens het prikken als afleiding.


  4. Vraag naar een verdovende crème
    Bang voor de pijn die een prik eventueel kan geven? Vraag dan om een verdovende crème of plak van tevoren een verdovende pleister op. Informeer hiervoor eerst altijd goed bij je huisarts.

  5. Probeer te ontspannen
    Het lijkt misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer echt te ontspannen. Wanneer jij relaxt in de stoel zit, zul je merken dat het een stuk gemakkelijker gaat. Je kunt hierbij ook gebruik maken van bepaalde ademhalingstechnieken.
      This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
      Advertentie - Lees hieronder verder
      Meer van Health