Wat is post-lockdown anxiety en hoe ga je ermee om?

Vind je het overweldigend dat er weer van alles kan en mag? You are not alone

Vanaf maart 2020 vielen we van de ene in de andere lockdown. En net als je dacht dat het niet nog erger kon, werd er nog een schepje bovenop gedaan. De horeca moest maandenlang dicht, sporten werd ons bijna onmogelijk gemaakt, de avondklok was een feit... gelukkig kunnen we langzaam maar zeker van steeds meer maatregelen afscheid nemen. We mogen sinds dit weekend zelfs weer tot 22.00 uur op het terras én binnen zitten en kunnen na ruim een halfjaar met een bak popcorn op schoot in de bioscoop zitten.

Hoewel iedereen heeft uitgekeken naar de versoepelingen, kan het ook een onverwacht gevoel met zich meebrengen. Post-lockdown anxiety blijkt namelijk een ding te zijn, dus als je je tamelijk overwhelmed voelt om weer van alles te 'moeten' en kunnen, ben je niet de enige.

Wat is post-lockdown anxiety?

Sinds de terrassen weer open zijn, heb je misschien al wel gemerkt dat het behoorlijk uitputtend kan zijn om weer veel onder de mensen te zijn. Als iemand die voorheen van geen ophouden hield, vind ik het nu best lekker om op tijd thuis te zijn en geen last te hoeven hebben van FOMO. Hoe dan ook vind ik het wél heerlijk dat het allemaal weer een beetje kan en moet ik zeggen dat het vrij snel went, al voelt dat natuurlijk niet voor iedereen zo.

Hoe je reageert op een wereld die weer steeds meer open gaat, kan te maken hebben met je persoonlijkheid. Ben je bijvoorbeeld ingetogen of juist een extravert persoon? "Maar ook onze persoonlijke omstandigheden - inclusief onze eigen health needs en die van onze familie, en gedachten over de maatregelen - en hoe de pandemie je geraakt heeft, kunnen invloed hebben," legt klinisch psycholoog Emma Svanberg uit aan Women's Health UK. "We moeten wennen aan weer een nieuwe lading sociale normen, wat angstwekkend kan zijn. Wij mensen voelen ons het comfortabelst wanneer we weten wat er van ons verwacht wordt en als zich iets nieuws aandient, moeten we uitvogelen wat werkt voor ons."

Vooral met collega's hebben we meer dan ooit contact via Zoom en het kan dan ook best weer even omschakelen zijn om face-to-face met mensen te praten. Veel mensen hebben volgens therapeut Abby Rawlinson last van zogeheten re-entry anxiety. "Deze term wordt gebruikt om een specifieke vorm van stress te beschrijven die verband houdt met angst om je niet aan te kunnen passen aan eerder vastgestelde routines."

Veilige haven

Maar waar komt dat gevoel vandaan, vooral als je voorheen nul problemen had met de hort op gaan? Volgens Svanberg heeft het ermee te maken dat ons het afgelopen jaar is ingeprent dat thuis de enige veilige plek was. "Het huis uitgaan kan daardoor heel risky voelen," zegt ze tegen Women's Health UK. We hebben maanden in een stressvolle situatie geleefd, niet alleen wat betreft onze gezondheid maar wellicht heb je ook onzekerheid gehad over je baan en de toekomst ervan. En hoewel we steeds meer ons oude leven terug lijken te krijgen, staat nog steeds niet vast wanneer we corona écht achter ons kunnen laten en of het 'oude normaal' weer helemaal terug zal keren.

Tips om te dealen met post-lockdown anxiety

Maar hoe ga je dan om met post-lockdown anxiety? Beide experts delen een aantal tips met het Britse magazine, die we je niet kunnen onthouden.

  1. Focus op dingen waarover je wél controle hebt
    Een gebrek aan zekerheid en controle kan leiden tot angstige gevoelens. Het kan helpen om aan de dingen te denken die je wél zelf in de hand hebt. Waar besteed je bijvoorbeeld het liefst tijd aan en wat vind je belangrijk?
  2. Omdenken
    "Word je bijvoorbeeld overvallen door de gedachte 'het leven na de lockdown is overweldigend', probeer deze dan om te draaien naar 'het is normaal om me angstig te voelen door deze verandering en het is oké om mijn eigen weg daarin te vinden'," adviseert Rawlinson.
  3. Stel je eigen grenzen
    ... en houd je daaraan. Vraagt een vriend(in) je bijvoorbeeld om mee te gaan naar het terras met nog twee anderen, ga dan voor jezelf na of je je hier fijn bij voelt. "Vooral vrouwen hebben de neiging om meningen van anderen boven die van zichzelf te stellen," aldus Svanberg. Laat je niet leiden door wat anderen vinden, jíj bent de baas over je eigen leven.
  4. Je hoeft niet ál het nieuws te volgen
    Volgens Rawlinson doe je er goed aan om soms even uit te tunen wat betreft het nieuws. "Geruchten en speculaties kunnen je angstgevoelens voeden," waarschuwt de deskundige. "Beperk je daarom tot bronnen waar jij op kunt vertrouwen en stel een limiet in de hoeveelheid."
    This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
    Advertentie - Lees hieronder verder
    Meer van Health