Het kinderspelletje touwtjespringen zorgt naast veel lol ook voor veel lichamelijke voordelen. Niet voor niets maken topatleten touwtje springen onderdeel van hun dagelijkse training.

Dit is wat wekelijks touwtjespringen voor je lichaam doet

In spin, de bocht gaat in

Uit spuit, de bocht gaat uit... Dat zongen we vroeger altijd tijdens de eindeloze uren touwtjespringen op het schoolplein. Maar wist je dat dit kinderspelletje naast veel lol ook voor veel lichamelijke voordelen zorgt. Niet voor niets maken topatleten touwtjespringen onderdeel van hun dagelijkse training. 

Veel voordelen
Naast een spelletje is touwtjespringen namelijk een prima bezigheid om aan je workout toe te voegen. Het kost niks (op de eenmalige investering van het springtouw na), neemt weinig tijd in beslag, je hebt er weinig ruimte voor nodig en je kunt het eigenlijk overal uitvoeren. En dat zijn lang nog niet alle voordelen.

Neem je het in je op?
Touwtjespringen is goed voor je uithoudingsvermogen, coordinatie, voetenwerk, kracht, snelheid en je timing. Touwtjespringen is zelfs een van de meest effectieve manieren om vet te verbranden. Is dat even een win-win-win. Om nog even onder elkaar te zetten waarom je het kind weer in je naar boven moet halen (maar dan met íets meer intensiteit dan vroeger):

1 Verbrand veel en snel calorieën 
Met 10 minuten springen verbruikt een man van 75 kilogram ongeveer 130 calorieën. Kun je nagaan; dat zijn dus 780 calorieën per uur. Hoe sneller je springt, hoe hoger dit energieverbruik. 

2Verbetert coördinatie en motoriek
Veel boksers doen aan touwtjespringen omdat je hiervoor een precieze timing nodig hebt en je handen en voeten goed moeten samenwerken. Het zorgt voor meer flexibiliteit en helpt je bij je coördinatie en balans. 

3 Versterkt je spieren en botten
Met name de achillespezen, kuiten, enkel- en voetspieren worden aangesproken bij touwtjespringen. Maar ook het bovenlichaam wordt getraind. Schouders, armen en rug doen ook mee aan de workout. Bovendien gaat je hartslag snel omhoog waardoor je je hartspier goed traint. Daarnaast is touwtjespringen een gewichtsdragende activiteit. Je botten worden bij elke sprong gestimuleerd om extra botmassa aan te maken. Gevolg: een betere botdichtheid.

4Altijd en overal uitvoerbaar
Niks geen smoesjes meer met 'geen zin' of 'geen tijd'. Met touwtjespringen kom je er niet meer onderuit. Je hebt alleen een springtouw nodig en een vierkante meter (en beetje hoog plafond) om het kunstje uit te voeren. Voor de echte enthousiastelingen: plekje over in je koffer? Dat springtouw past er makkelijk bij op weg naar je vakantiebestemming. Kun je die zoveelste sangria er makkelijk af springen. Is naderhand weer genoeg reden voor een extra portie tapas. 

Bron: Womenshealth, ProRun

Menu
Ads for you!

Hi you!

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Glamour.
Dit vinden wij jammer, want daardoor missen we inkomsten die we hard nodig hebben om jou
de meest awesome content te bieden? Merk dan onze site als 'veilig' aan en volg deze instructies.

Thanks a million!

Sluiten