We doen er alles aan om zo gezond mogelijk te blijven en gooien er dus vaak genoeg een extra stoot vitamines tegenaan. Maar wat doen die voedingssupplementen eigenlijk?

Heeft het wel of geen zin om vitaminepillen te slikken?

Glamour zoekt het uit

© Getty Images

Elke dag twee ons groenten, twee keer fruit, een Davitamonnetje voor de weerstand en een bruistablet om je vitamine C op peil houden. We gooien er vaak genoeg een extra stoot vitamines tegenaan om zo gezond mogelijk te blijven. Maar wat doen die voedingssupplementen eigenlijk? Baat het niet, dan schaadt het niet? Of schaadt het wel, zowel aan onze portemonnee als ons lichaam?   

Advies van Voedingscentrum
Volgens het Voedingscentrum hoef je geen vitamines bij te slikken als je gevarieerd eet, op een paar uitzonderingen na (die ik zo noem). Op de verpakking van voedingssupplementen is het wettelijk verplicht om te melden dat 'supplementen geen vervanging zijn voor een evenwichtige voeding'. Terwijl je toch zou denken dat je juíst vitaminepillen slikt omdat je denkt dat je tekort komt uit voeding?

Uitzonderingen
Extra vitamines zijn over het algemeen dus niet nodig. Tot nog toe is het niet wetenschappelijk bewezen dat het een positief effect heeft op je gezondheid, met uitzondering van een aantal gevallen. Zo hebben mannen boven de zeventig en vrouwen boven de vijftig baat bij extra vitamine D om botontkalking zoveel mogelijk te beperken. Ook mensen met een donkere huid hebben vitamine D nodig omdat hun huidpigment de ultraviolette stralen tegenhoudt. Kinderen tot vier jaar en zwangeren kunnen ook baat hebben bij extra vitamine D. 

Baby's
Verder hebben veganisten extra B12 nodig, zwangeren foliumzuur (tegen een open ruggetje bij hun kind) en vitamine K voor baby's (tot 3 maanden) die borstvoeding krijgen, aangezien dit niet in de moedermelk zit. En zo zijn er nog een paar uitzonderingen.  

Tekort
Toch slikken veel mensen regelmatig een vitaminesupplement, omdat dit kwaaltjes als verkoudheid en griep zou tegengaan. In sommige gevallen kan dit helpen. Heb je het idee dat je niet gezond genoeg eet, haal je twee ons groenten, twee keer fruit niet? Dan kan een tabletje multivitamine nuttig zijn om tekorten te voorkomen. 

Spoel dat geld maar door de wc
Maar veel zal het niet voor je doen, aangezien een vitamine C-tekort in Nederland bijna onmogelijk is. C zit niet alleen in sinaasappels, maar ook in heel veel andere soorten voedingsmiddelen zoals aardappels, kool, tomaten, paprika, mango, kiwi en verse kruiden. Daarnaast zijn vitamine B en C wateroplosbaar. Ofwel: een overschot plas je vanzelf weer uit. Toch zonde om dan te veel supplementen te slikken, je flusht je geld dan in feite door de wc. 

Overdosis
Is het dan een gevalletje 'baat het niet, dan schaadt het niet'? Nee. Als je het niet nodig hebt en toch slikt, kunnen vitaminepillen in sommige gevallen wel degelijk schadelijk zijn. Bij beperkt gebruik van vitaminesupplementen is de kans klein dat het fout gaat, maar overmatig gebruik kan tot een overdosis leiden.

Schadelijk voor je gezondheid
Zo is te veel A met name gevaarlijk voor zwangeren en kan foliumzuur voor mensen met goedaardige darmpoliepen bijvoorbeeld averechts werken. Te grote hoeveelheden wateroplosbare vitamines kunnen ook zenuwschade aanrichten, ondanks dat je het overgrote deel uitplast.

Maximale hoeveelheid
Om een overdosis te voorkomen is daarom van een aantal vitamines een veilige bovengrens opgesteld, dit staat los van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid die op de verpakking staat vermeld (ADH). Als je je aan deze maximale grens houdt, is er niks aan de hand. Bekijk de specifieke cijfers voor de bovengrens per vitamine via het Voedingscentrum. 

Menu
Ads for you!

Hi you!

We zien dat je een adblocker gebruikt, die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Glamour.
Dit vinden wij jammer, want daardoor missen we inkomsten die we hard nodig hebben om jou
de meest awesome content te bieden. Wil je ons helpen? Merk dan onze site als 'veilig' aan en volg deze instructies.

Dankjewel! X Glamour!

Sluiten