Heb je 's nachts genoeg slaap, maar ben je overdag wel nog moe? Een slaapexpert onthult hoe dat kan komen.

Het geheim van een goede nachtrust? Een slaapexpert legt uit

Voor iedereen die overdag vaak moe is

We schreven deze week al over gratis apps waarmee je beter slaapt en fitter wakker wordt. Maar wat nu als je zelfs mét die apps moe blijft overdag? Volgens een Australische slaapdeskundige maak je dan een veelvoorkomende fout in je slaapritme.

Consistentie
Dokter Carmel Harrington stelt dat het extreem belangrijk is voor je nachtrust om iedere dag op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op hetzelfde tijdstip op te staan.

Aan de Belgische website Goed Gevoel vertelt ze dat je iedere dag je biologische klok opnieuw moet instellen: “Consistentie, wat zowel een vaste waak-, als bedtijd inhoudt, is het geheim voor een goede nachtrust.”

Biologische klok
Als het buiten donker wordt, maakt je lichaam de stof melatonine aan. Wanneer het weer licht wordt buiten, stopt de productie weer. Wanneer je stopt met melatonine aanmaken, wordt je biologische klok voor de dag ingesteld. Om goed te kunnen functioneren overdag, is het belangrijk dat je biologische klok steeds op dezelfde tijd wordt geactiveerd.

Gevolgen
Sta je iedere dag op een ander tijdstip op, dan kan dat invloed hebben op je slaapkwaliteit, hongergevoel en concentratie overdag. Daarom raadt Harrington aan iedere dag binnen hetzelfde uur te ontwaken.

Slaap-apps
We weten dus op welk tijdstip we het beste kunnen ontwaken. Maar hoe zorg je ervoor dat je fris en fruitig wakker wordt? Volgens de health glossy Women’s Health kun je drie apps gratis downloaden om je slaapritme te verbeteren.

Menu
Ads for you!

Hi you!

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Glamour.
Dit vinden wij jammer, want daardoor missen we inkomsten die we hard nodig hebben om jou
de meest awesome content te bieden? Merk dan onze site als 'veilig' aan en volg deze instructies.

Thanks a million!

Sluiten