Hoofddoeken en tulbanden op de catwalk: goede ontwikkeling of niet?

Drie mode-expert delen hun mening.

hoofddoek-hijab-mode-trend
Getty ImagesPietro D'aprano

Menig modehuis showde dit seizoen hoofddoeken en tulbanden op de catwalk. Een goede ontwikkeling, of juist niet? Glamour vroeg het aan drie islamitische mode-experts.

Over het hoofd

Marc Jacobs. Calvin Klein. Versace. Balenciaga. Chanel. Er waren hoofddoeken in overvloed tijdens de herfst/winter 2018/2019-shows. Gucci showde ook een lila nikab bezet met juwelen, gedecoreerde balaclava’s – dat is een hip woord voor bivakmuts – en tulbanden die leken op de traditionele hoofddeksels van Sikh-aanhangers. In een aantal shows werd de hidjab gedragen door moslima’s, zoals modellen Halima Aden en Ikram Abdi Omar. Maar het overgrote deel werd gedragen door witte, blonde meisjes. Het internet reageerde ontzet. ‘Konden jullie geen bruin model vinden?’ twitterde model Avan Jogia als reactie op de tulbanden bij Gucci. ‘Hoeveel culturen kunnen jullie je in één show toe-eigenen?’reageerde @moremodelsofcolor. Toch waren er ook positieve geluiden. United Sikhs, een humanitaire organisatie die is aangesloten bij de VN, denkt dat tulbanden op de catwalk kunnen bijdragen aan normalisering. Nike bracht vorig jaar een sport-hidjab uit en kreeg lovende kritieken op hun inclusieve statement ‘Sport is for everyone’.Maar wat nou als straks ook niet-gelovigen met een hidjab lopen? Zitten moslims er wel op te wachten dat hun religieuze symbolen een trend worden? We vroegen het drie Nederlandse islamitische mode-experts.

Advertentie - Lees hieronder verder
Getty ImagesCatwalking

Mo Anwar, modejournalist voor onder andere Vogue Nederlanden Vogue Arabia

“Hoofddoeken en tulbanden zijn accessoires. De een gebruikt het vanuit een religieuze overtuiging, de ander puur als modestatement. Marilyn Monroe droeg vaak een hoofddoek, net als Jackie O., als ze de auto nam. Als je Studio 54 googelt, zie je beelden van Grace Jones en celebs die tulbanden dragen. Toen normcore (de trend waarbij je je zo normaal mogelijk kleedt, red.) net opkwam, begonnen steeds meer vrouwen hun blouses tot de nek dicht te knopen. Wat veel mensen niet weten, is dat dit afgeleid is van de kleding van nonnen. Met je blouse als modestatement tot de bovenste knoop dichtknopen is in mijn ogen niets mis, net als met een hoofddoek of tulband dragen. Voor mij ligt de grens bij anderen kwetsen door bijvoorbeeld een spreuk uit de Koran, Bijbel of Thora te gebruiken, of gezichten van modellen zwart te verven voor shoots. Dan speel je op religie of huidskleur. Maar een hoofddoek is in principe gewoon een accessoire.

Wat ik mooi vind aan deze ontwikkeling, is dat het jonge moslima’s inspireert om creatiever te zijn met hun hoofddoek. Je ziet tegenwoordig hoofddoeken die heel modern geknoopt worden tot tulbanden, of in een panterprint. Ik denk dat heel veel moslima’s de inspiratie van de catwalk zullen omarmen.”

‘Eindelijk richten modehuizen zich ook op deze vergeten markt’

Oumayma Boumeshouli, influencer en fotograaf

“Ik heb er twee meningen over. Enerzijds ben ik blij met deze inspiratie voor vrouwen die in het dagelijks leven een hoofddoek dragen. Eindelijk richten modehuizen zich ook op deze vergeten markt. Qua styling vond ik Marc Jacobs het beste. Zijn modellen droegen hoofddoeken met daarop een hoed. De volledige collectie was bescheiden; alle modellen waren van top tot teen bedekt. De hidjabs werden gedragen zoals islamitische vrouwen ze zelf ook zouden dragen. Anderzijds ben ik bang dat de hidjabs en tulbanden op de catwalk puur als trend bedoeld zijn. Onlangs lanceerde Marc Jacobs zijn nieuwe brillencollectie in Las Vegas. Een aantal aanwezige influencers en modellen droegen, geïnspireerd door zijn zomercollectie, ineens een tulband. Als je een hoofddoek of tulband draagt vanuit een religieuze overtuiging, kan ik me voorstellen dat het gevoelig ligt als die ineens als modestatement wordt ingezet. Ook vond ik het jammer dat in de herfstshows de hidjabs en tulbanden voornamelijk door witte jongens en meisjes werden gedragen. Ik had het gewaardeerd als ze meer naar Arabische en Aziatische modellen hadden gekeken.”

Advertentie - Lees hieronder verder

Saara Zai, influencer en student.

“Ik zie de hoofddoeken op de catwalks niet als een belediging of als culturele toe-eigening, maar als vooruitgang. Modehuizen laten met hidjabs in de collectie zien dat de hoofddoek niet ouderwets is. Een hoofddoek draag je voor jezelf. Voor mij en mijn zus (vlogger/influencer Ruba Zai, red.) is het een accessoire dat we elke dag dragen. Het heeft wel een grote impact op ons leven. Mensen hebben meteen een mening over je zodra ze je ontmoeten. Er wordt bijvoorbeeld vaak gedacht dat ik mijn hoofddoek niet uit vrije wil draag. Mijn zus en ik willen laten zien dat je een hoofddoek ook op verschillende manieren kunt stylen. Ik vind het een goede ontwikkeling dat er steeds meer hoofddoek dragende modellen bijkomen, zoals Halima Aden. Ik hoop dat modehuizen zich zullen blijven richten op moslima’s. Niet alleen in het Midden-Oosten, maar ook in Europa. Tijdens de ramadan lanceren modehuizen in Arabische landen speciale capsulecollecties voor het Suikerfeest. In die periode kopen wij veel cadeaus en mooie nieuwe kleren, dus ik hoop dat die collecties ook hiernaartoe overwaaien

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Fashion