Het bewijs dat kledingmaten van vrouwen onbetrouwbaar zijn

Een 18-jarige maakt een statement op Twitter en gaat viral

broeken-merken-maten-verschillende-pasvormen
Christian VierigGetty Images


Het is je vast wel eens overkomen: pas je een jeans bij H&M, is-ie te groot. Pas je dezelfde maat bij Bershka, is-ie te klein. Weer dezelfde maat bij Zara is dan wél weer een perfecte match.

Herkenbaar? Dat komt doordat er (nog) geen universele kledingmaten bestaan. De Britse Chloe Martin (18) stelde dit probleem aan de kaak via Twitter. Ze kocht zeven verschillende broeken die allemaal maat 40 zouden moeten zijn. Het resultaat:

“Voor het geval je je ooit heb afgevraagd waarom vrouwen gefrustreerd raken door kledingmaten – iedere broek die je hier ziet, is maat 40,” schrijft Chloe.

De merken
Het is duidelijk dat de broeken helemaal niet dezelfde maat hebben. En dat terwijl er meerdere broeken van hetzelfde merk tussen zitten. De merken van boven naar onder: New Look, Pull & Bear, Bershka, George, Matalan, Bershka en New Look.

Viral
Wat blijkt? Chloe is niet de enige die dit een probleem vindt. Haar tweet is 110.000 keer gedeeld. Vrouwen over de hele wereld reageren instemmend op de 18-jarige.

Dezelfde broek
“Jaren geleden kochten een vriendin en ik dezelfde broek van H&M in dezelfde maat. Mijn broek was te groot en haar broek was te klein, dus hebben we geruild. Belachelijk! Ik wil gewoon winkelen zonder dat ik hetzelfde items in drie verschillende maten moet passen!”

Massaproductie
“Het verschil in broeken van hetzelfde model en dezelfde maat kan komen doordat er in een fabriek meerdere lagen tegelijkertijd worden gesneden. Ik heb hier ruim 5 centimeter verschil bij gevonden. Als een maat niet past, kun je een andere broek in dezelfde maat passen.”

Matencrisis
“Ik weet precies wat je bedoelt. De kleren in mijn kast variëren van maat 36 tot maat 46, en het past me allemaal. Ik kom er maar niet achter welke maat ik heb. Ik durf geen kleren te kopen zonder ze te passen, online shoppen is dus geen optie voor mij.”

'We zijn het zat'
De Britse Metro spreekt Chloe over de hoeveelheid respons die ze op haar tweet kreeg. “Ik denk dat veel vrouwen het zat zijn dat ze zich groter voelen dan ze zijn doordat de maten in winkels vreselijk zijn,” concludeert Chloe.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Fashion