Met de nieuwe Angels slaat Victoria's Secret de plank compleet mis

Het merk gaat voor een 'plus size' model

Victoria-secret
Timur EmekGetty Images

De Hongaarse Barbara Palvin en Britse Alexina Graham mogen zich vanaf nu met trots een Victoria's Secret Angel noemen. Grote kans dat het modemerk de twee modellen 'Angels' heeft gemaakt om zo meer diversiteit uit te stralen. Dat is alleen niet helemaal gelukt. Verre van zelfs.

Barbara
Laten we over één ding heel duidelijk zijn: uiteraard zijn de nieuwe Angels bloedmooi, als altijd. Alleen wat betreft diversiteit slaat Victoria's Secret de plank mis.

Barbara, tevens ook het vriendinnetje van Dylan Sprouse, is de nieuwe 'plus size' Angel. En daar gaat het even goed mis. Barbara heeft maat 36. Ja, je leest het goed. Een plus size model met maat 36.

Het lingeriemerk heeft Barbara niet zelf aangekondigd als een nieuwe plus size Angel, maar op meerdere fansites wordt ze wel zo genoemd. En inderdaad, ze heeft een grotere maat dan de andere angels. Dat is omdat VS (voornamelijk) bekendstaat om witte modellen met size zero. Iets wat Ed Razek, Chief Marketing Officer van het merk, toejuicht aangezien de shows volgens hem 'een fantasie' moeten zijn. En zijn fantasie reikt niet verder dan blond, ultraslank, wit en 'perfect'. Dat bleek ook wel toen hij een transgender-model afwees tijdens een casting.

View this post on Instagram

💥New💥 @victoriassecret

A post shared by Barbara Palvin (@realbarbarapalvin) on

Alexina
Dacht je dat het hier ophield? Nope. Ook de 29-jarige Alexina moet 'diversiteit' uitstralen. Ze is VS's eerste roodharige Angel. Dat is leuk, uiteraard. Maar absoluut niet baanbrekend. Met een roodharig model ben je als fashion label niet divers of gedurfd. Rood haar is hartstikke mooi. Maar ook hartstikke normaal.

View this post on Instagram

☀️Good Morning 🌍❤️Spread love today

A post shared by Alexina Graham (@alexinagraham) on

Interview
De hoofdredacteur van de Amerikaanste website Fashionista.com, Tyler McCall, vindt de keuze van het merk onbegrijpelijk:“Het is moeilijk om je voor te stellen dat ze bij Victoria’s Secret blij zijn dat ze het vakje diversiteit hebben aangevinkt door twee nieuwe Angels te casten met iets bredere heupen en rood haar. Deze keuzes laten zien dat Victoria's Secret het echt, echt niet snapt." Niet gek dat de verkoopcijfers de laatste jaren flink kelderen.

Gelukkig kan het ook anders. Neem een voorbeeld aan de campagnes van Nike, Mothercare, Wehkamp en Samsung waar wél een duidelijk statement wordt gemaakt. Victoria's Secret; nemen jullie aantekeningen?

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Fashion