Sneakerjunkie én expert Sanne Poeze over haar samenwerking met Reebok

'Het concept van mijn sneaker staat ervoor dat wij als vrouwen sterk en emotioneel tegelijk kunnen en mogen zijn'

Purple, Performance, Dancer, Performance art, Fashion, Event, Dance, Costume, Talent show, Performing arts,
Reebok x Girls on Kicks

Sanne Poeze (31) is de female sneakerhead van Instagram. ''Yes, ik draag 24/7; 365 dagen per jaar sneakers. Ook naar een bruiloft. Ik heb tussen de 200 en 300 paar sneakers, ik tel ze eigenlijk nooit. Of ik een favoriet paar heb? Nee. Dat is alsof je een moeder vraagt wie haar favoriete kind is (lacht).''

Girls on Kicks

Voor je dagelijkse dosis on point sneaker game moét je bij Girl on Kicks zijn. Poeze deelt op haar account al bijna 5 jaar haar insiderkennis, de dopste ‘drops’ en haar kleurrijke #ootd's. Niet gek dat een van de grootste sportswear merken stond te poppelen om met 'onze Sanne' te werken.

Met Glamour deelt Sanne haar sneaker know how, kijk op feminisme, stylingtips als het gaat om sneakers en vertelt ze over haar gloednieuwe sneaker én samenwerking. ''Het concept van mijn sneaker staat ervoor dat wij als vrouwen sterk en emotioneel tegelijk kunnen en mogen zijn. We hoeven niet onze kwetsbare en gevoelige side aan de kant te zetten om sterk te zijn. Want onze emoties zijn onze kracht!''

Where it all started... Wat is jouw eerste sneakerherinnering?

''Ik begon met verzamelen op de middelbare school toen ik een jaar of 16 was. Ik kan mij nog precies herinneren dat ik eBay aan het afstruinen was op zoek naar limited releases die hier in Nederland niet te krijgen waren. De Nike Air Max 1 Beast Pack waren mijn eerste sneakervangst.''

Waar komt jouw voorliefde voor sneakers vandaan?

''Wat stijl betreft ben ik nooit een girly girl geweest. Ik ben ook megalang (1m88!), dus ik heb niet vaak hakken gedragen. Daar voelde ik me niet zo chill bij. Mijn voorliefde voor sneakers is heel natuurlijk ontstaan. Sneakers zijn onderdeel van mijn identiteit.''

Hoe blijf je op de hoogte van de laatste trends op sneakergebied?

''Ik volg verschillende sneakerstores op Instagram, denk aan: Nakedcph,Maha_amsterdam, Solebox en Voostore. En ik check van tijd tot tijd online platformen, zoals: Hypebae, Hypebaest, The Drop Date en Highsnobiety.''

De sneakerwereld is een door mannen gedomineerde industrie, hoe is het voor jou als vrouw om daarin te bewegen: pro’s/con’s?

''Ik begon vrij vroeg met sneakers verzamelen, namelijk vanaf mijn 16e en samen met mijn toenmalige beste vriend. Ik was 'one of the boys', voor mijn gevoel. Gaandeweg, bijna 5 jaar terug toen ik startte met Girls on Kicks, merkte ik wel dat het soms lastiger is om serieus genomen te worden als vrouw in deze wereld.

Ik zie mannen soms denken; 'oh cute, blond meisje met sneakers'. En ik heb wel vaak het idee dat ik me dubbel moet bewijzen, dat ik wel degelijk weet waar ik het over heb. In tegenstelling tot mijn male counterparts. Dat zou natuurlijk niet de bedoeling moeten zijn.''

Vind je jezelf een feminist?

''Ik ben niet een keiharde activiste, maar ik ben zeker een feminist; Ik sta wel voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen en equal pay. De sneakerbusiness is zoals eerder gezegd een male dominated industry. Het gaat langzaam de goede kant op nu merken ook meer op dames focussen. Maar we zijn er nog lang niet! In de tussentijd probeer ik andere vrouwen ook te inspireren om hun 'mannetje' (vrouwtje) te staan en voor haar mening en rechten op te komen.''

Over de ‘It’s A Man’s sneakerworld’ gesproken, je hebt met Reebok in een gelijknamige campagne de gloednieuwe Daytona DMX sneaker gedropt, wat kun je over deze sneaker en samenwerking vertellen?

''Heel veel! Ten eerste is het natuurlijk een droom die uitkomt om een sneaker te mogen ontwerpen voor één van de grootste sportswear merken. Als je mij een paar jaar geleden had verteld dat ik dit nu zou doen zou ik je keihard uitgelachen hebben...

Het was een lang en intensief máár vruchtbaar proces. De eerste e-mail met de vraag of ik interesse had om dit project te doen ontving ik in september 2018 en in november 2018 ben ik naar Reebok HQ in Boston geweest om de schoen te designen. De campagne shoot was afgelopen juni en nu, vandaag (05 maart 2020!), is de release ein-de-lijk hier.

Good to know: de Daytona DMX is een bestaand model. Ik was al fan van het model en toen de vraag kwam welk model ik zou willen re-designen was mijn keuze snel gemaakt.''

Cool! Heb je de vrije hand gekregen in het ontwerp proces, kijkend naar innovatie, materialen, vormen?

''Een van mijn voorwaarden voor het doen van de collab was dat ik creatieve vrijheid zou hebben in het ontwerp proces. En die kreeg ik gelukkig ook! De Daytona DMX bestond natuurlijk al, maar ik wilde dit sportieve model graag in een iets luxer jasje steken. Vandaar dat ik ook gekozen heb voor de diepe paarse kleur en de verschillende materialen en texturen. Ik word altijd heel erg geprikkeld door lijnen, materialen en texturen. Waarschijnlijk door mijn grafische achtergrond.''

Waarom heb je gekozen voor de kleur paars?

''De kleur paars staat voor loyaliteit en waardigheid. Daarnaast is deze krachtige kleur ook de kleur van het feminisme.

Het concept van mijn sneaker staat ervoor dat wij als vrouwen sterk en emotioneel tegelijk kunnen en mogen zijn. We hoeven niet onze kwetsbare en gevoelige side aan de kant te zetten om sterk te zijn. Want onze emoties zijn onze kracht! Hier heb ik zelf in de afgelopen jaren heel veel aan gehad. Waar ik vroeger mijn emotionele karakter als zwakte zag, zie ik het nu als een van mij grote krachten.''

Hoe draag jij de sneakers het liefst, met wat voor outfit?

''Ik vind dat deze sneaker ondanks de uitgesproken kleur toch heel makkelijk te combineren is omdat-ie bestaat uit een en dezelfde kleurtoon.

De Girl on Kicks x Reebok Daytona DMX sneaker is supernice met een badass powerpak, maar komt ook tot z'n recht met een jeans en hoodie. Plus: het is ook een fijne sneaker om een basic outfit iets meer shine te geven! Ikzelf kan niet wachten tot het weer beter weer is en ik mijn sneakers een beetje blote benen actie kan geven.''

Alles wat je moet weten over Girl on Kicks x Reebok Daytona DMX

Reebok bundelt de krachten met de 31-jarige Amsterdamse sneakerhead en online creative Girl on Kicks (Sanne Poeze) en presenteert het vijfde vrouwelijke icoon als onderdeel van de 'It's A Man's World' campagne. Sanne en Reebok ontwikkelden samen een gloednieuwe Daytona DMX sneaker.

Geïnspireerd door Reeboks advertentiecampagne 'It's A Woman's World' uit 2001 -met een groot aantal onbevreesde, vrouwelijke supersterren die zich richtten op culturele en genderstereotypen - richt het 'It's A Man's World' initiatief zich op een krachtig sentiment dat nu nog net zo relevant is als twintig jaar geleden. Sanne Poeze a.k.a. Girls on Kicks is een vrouw die grenzen opzoekt en de weg vrijmaakt voor vrouwelijke designers en creators over de hele wereld, door haar persoonlijke verhaal met deze campagne tot leven te brengen.

De sneaker lanceert in een exclusieve oplage op donderdag 5 maart 2020 en is hier verkrijgbaar in zowel dames als heren maten.

Purple, Violet, Blue, Textile, Satin, Electric blue, Velvet, Magenta, Shoe,
Reebox x Girls on Kicks
This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Fashion