Déze designer-items zijn de investering waard

Want, ze verliezen hun waarde niet of - better yet - stijgen in waarde

Street Style - Day 2 - Copenhagen Fashion Week Spring/Summer 2020
Jeremy MoellerGetty Images

Zoals al eerder geroepen kopen we bij Glamour het liefst bewust. Designer items ofwel investment pieces scharen we onder bewuste buys. Mag ook wel voor die prijs horen we je denken... En je hebt ook helemaal gelijk ook!

Waarom een Chanel bag naast de afweging (wil ik 'm écht; heb ik 'm écht nodig?) de investering waard is? Easy, een designertas gaat lang mee (leuk als je dochter van twee all grown up is), want gemaakt van goede kwaliteit en je gaat er zuinig mee om én je raakt er niet of minder snel op uit gekeken. Het zijn immers vaak klassiekers! En: mocht je Hermès tas niet meer aan je arm bungelen (ben je 'm zat zoals wij Wiebes zat zijn na zijn uitspraak over zzp'ers?), dan verkoop je 'm toch door. Wedden dat je er een modeslaatje uit slaat?

Kopen als investering

Door de opmars van duurzame mode staan tweedehands designerplatforms, denk aan Designer-Vintage, op speed dial. Men investeert graag in unieke, mooie en tijdloze items met een verhaal. Plus: de zoektocht naar - bijvoorbeeld - die vintage Rolex is al een ervaring op zich. Als je een investering wil doen, moet je natuurlijk wél weten welke pre-loved designer items jouw zuur verdiende salaris en spaargeld dubbel en dwars waard zijn.

Bof jij even! Precies om die reden maakte mode-zoekmachine LYST,op basis van tweedehands designerplatforms, een short list met dé designer items die hun waarde niet verliezen. Of better yet: stijgen in waarde. Van 5 tot 1, we houden het spannend.

5. Yeezy sneakers

Wie kent (en heeft) ze niet? De bekende Yeezy sneakers van Kanye West zijn heet! Voor een paar betaal je tussen de 200 en 400 euro, wat nog leuk is voor een paar limited edition sportschoenen (oké schatje, je krijgt ze voor je verjaardag). Als Kanye een nieuw paar lanceert is het dringen geblazen, want de schoenen worden slechts in een beperkt aantal winkels verkocht en er zijn ook nooit veel exemplaren beschikbaar. Wie een paar kan bemachtigen, mag zichzelf dan ook gelukkig prijzen, ook op lange termijn. Deze 'high end' sneakers zijn voorbestemd om waardevast te blijven of te stijgen in waarde.

4. Chanel tas

Het klassieke, tijdloze en gewilde 2.55-model is sinds haar uitkomen in februari 1955 alleen maar meer waard geworden. De prijs van een dergelijke Chanel tas bedroeg destijds 220 dollar (amper 200 euro, nú zou zelfs je nichtje van 13 dat over hebben voor een Chanel), anno 2020 moet je er dik 5.700 dollar (pak 'm beet 5.200 euro) voor over hebben. Good to know: na het overlijden van designer Karl Lagerfeld steeg de vraag naar een tweedehands Chanel met twintig procent. Sla dat spaarvarken maar stuk. Of: overweeg om je geliefde Chanel door te verkopen.

3. Rolex

De horloges zijn en blijven erg gewild en zijn daarom dus een investering waardig.
Sterker nog: deze klokjes zijn één van de beste investeringen, omdat ze maar in prijs blijven stijgen. Rolex is the big player, elk Rolex-horloge is naar alle waarschijnlijkheid waardevast op de tweedehands markt, ongeacht het model. Sommige modellen worden echter gezien als waardevoller dan andere als het gaat om de verkoop. Neem: de Submariner, déze wil iedereen hebben. Je zou 'm nu zomaar voor €4.000 kunnen scoren en 'm over een jaar (of twee) weer voor €10.000 verkopen. Dat is lekker ja! Andere modellen die solide investeringen vormen zijn onder andere de Rolex GMT, de Daytona en de Day-Date.

2. Supreme

Voor een trui van het Amerikaanse skatemerk Supreme leg je online makkelijk het vierdubbele (!) neer van de originele verkoopprijs, voor de winkels moet je in het buitenland mét ticket uren in de rij staan (ook al hangen er maar een paar t-shirts en truien in de rekken) en millennials laten het logo vereeuwigen op hun lichaam. Supreme is de shit! Al sinds zijn oprichting hanteert het merk hetzelfde principe: elk stuk komt uit in beperkte oplages van 300 exemplaren. En dat maakt ze hebberigmakkend. Vooral Supreme items die ontworpen zijn in samenwerking met andere merken, zoals Louis Vuitton, of limited editions hebben een hoge winstmarge. Een t-shirt dat voor het jubileum werd ontworpen wordt verkocht voor 1900% meer dan de oorspronkelijke prijs.

1. Hermès tas

Het is de duurste tas ter wereld: van 13.500 euro voor de variant met 'normaal leer' tot 30.000 euro voor de variant met krokodillenleer. Of: je gaat voor deze pre-loved edition voor maar 3.500 euro. Welke keus je ook maakt, het blijft veel geld. On the bright side, in de afgelopen dertig jaar is zowel de Birkin als de Kelly bag vijf keer in waarde gestegen. Dus nog nooit gezakt. Dat kan je van goud en aandelen niet zeggen. Kortom: voor de lucky few met flink wat nullen op de bankrekening: investeren doe je in een Hermès, roger that?

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Fashion