Nieuwe 'Black in Fashion Council' bestrijdt racisme structureel in de mode-industrie

En is nu officieel gelanceerd met 38 internationale partners als Glossier, Calvin Klein en Tommy Hilfiger

lindsay peoples wagner
Christian VierigGetty Images

In de nasleep van de vele Black Lives Matter-protesten hebben verschillende mode-en beautybedrijven bekend gemaakt zich in te zetten in de strijd tegen racisme. Wereldwijd wordt er van deze industrieën verwacht dat ze zich op de lange termijn inzetten vóór diversiteit en inclusiviteit. Dat gebeurde in de beautywereld al onder meer met de Pull Up For Change-campagne. Het nieuwe Black in Fashion Council dat eerder deze maand werd opgestart, wil racisme en discriminatie in de mode- en beautyindustrie op een structurele manier aanpakken om betekenisvolle verandering te creëren, zonder cancel culture. Ongeveer een maand later is het platform op 3 augustus officieel gelanceerd, met 38 deelnemende bedrijven en merken binnen de beauty- en modewereld.

Black in Fashion Council en haar partners

Sinds de officiële lancering van het platform deze week, hebben 38 merken zich verbonden aan het commitment om de komende drie jaar met het Black in Fashion Council samen te werken aan nieuwe beleidsmaatregelen waarmee ze zich inzetten voor inclusiviteit, representatie en diversiteit gericht op zwarte medewerkers binnen alle bedrijfsniveau's. Grote namen binnen de Amerikaanse mode hebben zich aangesloten bij het initiatief, waaronder Calvin Klein en Tommy Hilfiger. Ook beautymerken Glossier en L'Oréal zijn partners, net als uitgever Condé Nast, luxe online retailers als Farfetch en Moda Operandi en ontwerpers als Prabal Gurung en Brandon Maxwell. Hier vind je het gehele overzicht van alle nieuwe partners.

(het artikel gaat verder onder de video)

Ook zien: de skincare routine van Coco Centeno

Het nieuwe collectief werd opgericht door twee prominente zwarte vrouwen binnen de mode-industrie; Teen Vogue hoofdredacteur Lindsay Peoples Wagner en publicist Sandrine Charles. De missie van het initiatief is "de vooruitgang van zwarte individuen in de mode- en beautyindustrie te vertegenwoordigen en te waarborgen". Tot nu toe hebben zich al ruim vierhonderd zwarte personen werkzaam in de mode- en beautywereld zich aangesloten bij de organisatie, van redacteuren en stylisten tot modellen en leidinggevenden.

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

In een persbericht stelt de organisatie dat de samenwerking wordt gestart vanaf de zomer van 2020 en dat de eerste resultaten worden gepubliceerd in het najaar van 2021, zo weet Vogue.com. "De leden van de raad van bestuur zullen vanaf augustus 2020 gesprekken gaan voeren met belanghebbenden in de sector, zodat merken de complexe manieren waarmee we ons allemaal moeten inzetten om inclusiviteit onderdeel te maken van onze nieuwe visie volledig kunnen begrijpen en zo de kans krijgen om de komende drie jaar ingrijpende veranderingen te maken, aangezien we weten dat dit een proces is dat tijd kost," aldus het Black in Fashion Council in een statement.

Institutioneel racisme in de mode

Het doel van deze gloednieuwe organisatie is om op een structurele manier voor diversiteit en inclusiviteit te pleiten doormiddel van verantwoording en traceerbare resultaten van bedrijven in kaart te brengen: "We stellen ons een wereld voor waarin zwarte mensen in de mode- en beautyindustrie open en eerlijk kunnen zijn, gelijke rechten kunnen worden gegarandeerd en worden gevierd voor hun visie."

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Een gelijkheidsindex-score voor de mode-industrie

Om deze daadwerkelijke verandering te kunnen garanderen, creëerde de organisatie een nieuwe en grensverleggend gelijkheidsindex-score in samenwerking met LGBTQ-stichting Human Rights Campaign. De modelabels en bedrijven die zich aansluiten bij de organisatie zullen de komende drie jaar meewerken aan het creëren van verschillende indexscores. Op deze manier worden de werkwijzen van organisaties middels een systematisch proces continu vergeleken in termen van relevantie voor de inclusiviteit en representatie van zwarte werknemers.

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

"Dit is een goede manier om bedrijven om verantwoording te blijven vragen zonder ze het gevoel te geven dat ze ervoor geshamed worden. We geven hen de feitelijke middelen waarmee ze verandering daadwerkelijk in gang kunnen zetten," zo vertelt Peoples Wagner aan The Guardian. Bovendien zal The Black in Fashion Council jaarlijks een openbaar rapport publiceren waarin wordt bijgehouden op welke manier de aangesloten bedrijven die een driejarige verbintenis hebben ondertekend om de vertegenwoordiging van zwarte werknemers op alle niveaus te bevorderen. Volg The Black in Fashion Council op Instagram om alle updates te blijven volgen.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Fashion