Amsterdams streetwear label Patta lanceerde dinsdag 11 augustus haar nieuwe Herfst/Winter 2020 collectie. Het merk, dat in 2004 werd opgericht door Edson Sabajo en Guillaume Schmidt, wordt gekenmerkt door ontwerpen met een betekenis en dat is niet anders voor hun nieuwe collectie. In de nieuwe shirts, jassen en jacks zit een diepere boodschap van diversiteit en gelijkheid verborgen die in eerste instantie aan het oog verborgen lijkt te zijn.
Patta najaarscollectie 2020
De Herfst/Winter-lijn van Patta heeft een reeks aan nieuwe ontwerpen; van grafische T-shirts en sweatshirts tot tracksuits met kleurrijke prints en zachte pufferjacks. Voor het eerst worden in deze collectie knitwear-items toegevoegd, in de stijl van gebreide truien en vesten in verschillende neutrale tinten. De kleding wordt aangevuld met een kleine collectie aan nieuwe tasontwerpen en bucket hats. De nieuwe items zijn te zien in beelden uit het lookbook van de collectie, die geschoten zijn door Nederlandse fotograaf Menno Kok.
Betekenisvolle boodschap
Het Amsterdamse Patta verwerkt immer op een subtiele manier een diepere boodschap in hun collecties, geïnspireerd op de representatie van verschillende culturen. Ook hun nieuwe collectie heeft tal van inhoudelijke referenties, die in eerste instantie niet gelijk opvallen. Wanneer je goed kijkt, zie je dat er op een paars T-shirt een print op de achterkant is bevestigd, met daarop gebalde vuisten in verschillende huidskleuren, het symbool van de Black Lives Matter-beweging.
Ook is een zwart jack onderdeel van de collectie, die op een subtiele manier een boodschap met zich meedraagt. In eerste instantie bijna onzichtbaar, staat ook hier op de achterkant een boodschap, ditmaal bedrukt in de vorm van een stuk tekst. "Dat totdat er geen eerste- en tweederangsburgers meer zijn van welke natie dan ook. Totdat de huidskleur van een man niet méér van belang is dan de kleur van zijn ogen, zeg ik oorlog. Dat totdat de fundamentele mensenrechten voor iedereen gelijk zijn gegarandeerd - dis a war."
Hoewel Patta niet over een link tussen de collectie en Black Lives Matter spreekt in het persbericht, spreken in dit geval de beelden voor zich en zeggen deze ontwerpen meer dan duizend woorden. Patta lanceerde eerder in samenwerking met zeven Nederlandse black-owned labels als Daily Paper en Filling Pieces een speciaal T-shirt waarvan de opbrengsten worden gedoneerd aan de organisatie.
De Herfst/Winter 2020 collectie van Patta wordt door middel van verschillende drops gelanceerd, waarvan de eerste op vrijdag 14 augustus om 10:00 uur live gaat.