Iedereen draagt opeens dit gewilde kledingmerk uit de jaren '70 weer en dít is waarom

Kleding van het merk gaat voor grote bedragen over de toonbank op resell-sites

fiorucci
Edward BerthelotGetty Images

Het gebeurt niet vaak dat een modelabel dat jaren geleden ontstond, ruim vijftig later opeens een grootse heropleving maakt en items nu voor grote bedragen op de resell-markt verschijnen. Niets blijkt minder waar voor het Italiaanse label Fiorucci, dat de Gen-Z generatie volledig verovert met haar uitgesproken en nostalgische ontwerpen. Waarom wordt juist dit label zo veel gedragen door de generatie van nu? Glamour zocht het uit.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Fashion jeans en logo's

Als de naam Fiorucci je niet bekend in de oren klinkt, durf ik te wedden dat je het merk tóch kent. Grote kans namelijk dat je het logo met twee engeltjes die op hun handen steunen en je aanstaren al vaker voorbij hebt zien komen. Hoewel het merk in 1970 werd opgericht, wordt het nu gedragen door zowat alle it-girls, van Hailey Bieber tot Gigi Hadid en Kendall Jenner. En dat is niet voor niets; het merk heeft een dromerige nostalgische vibe om zich heen - een trend die die in deze tijd steeds groter wordt.

De uitgesproken en funky technicolor-stijl van het merk is anno 2021 net zo springlevend als bij haar oprichting in de jaren '70. De ontwerpen zijn nog steeds uitgesproken en een tikkeltje fout, maar juist dat maakt ze juist nu zo flatterend en aantrekkelijk. Het merk werd in 1970 opgericht door Elio Fiorucci, waarmee hij destijds al 'de mode-industrie veranderde en een ware revolutie teweegbracht in de retail-wereld,' stelt Women's Wear Daily.

Iconisch

Zo kwam hij als een van de eerste labels met het concept van fashion denim waarbij hij als een van de weinige merken stretch materiaal gebruikte, die hij afwerkte met flatterende vormen en kleurrijke details. Ook maakte hij ook bewust gebruik van het logo van het merk. De twee bekende poserende engeltjes zijn tot op de dag van vandaag iconish. Ze zijn zelfs zó iconisch dat Dior's Maria Grazia Chiuri er een hommage aan bracht in haar afgelopen pre-fall 2021-collectie voor Dior, want ook zij was als jong meisje (en nog steeds) groot fan van het merk.

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Transformatie periode

De kleurrijke en levendige ontwerpen stonden destijds in sterk contrast met het begin van de jaren '70 waarin politieke onrust heerste en somberheid de boventoon voerde. Anno 2021 bevinden we ons in een zelfde soort periode waarin we gedwongen worden ons leven op een andere, meer beperkte manier te leiden.

In tegenstelling tot de vele merken die meegingen in de beige-greige loungewear-rend, bleef Fiorucci vasthouden aan haar levendige en kleurrijke ontwerpen die een welkome afleiding bieden in een tijd waarin we wel een extra oppepper kunnen gebruiken. Ruim vijftig jaar later hunkeren mensen nog steeds naar betere tijden met een vleugje nostalgie, waar we met Fiorucci-items weer voor even in lijken te bevinden.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Fashion