Wij bellen Peter Burghoudt, eigenaar en oprichter van Rolemodels en Ego's Models om erachter te komen.

Wat betekent 'curvy' in de modewereld nu eigenlijk precies?

Je zult je verbazen over de 'curvy' maten in de high fashion industrie

Hoewel het in de modewereld steeds meer begint te leven dat niet alleen een size zero model kan zijn (yay for that - en finally!), bestaan er nog veel vragen wat dan wel geoorloofd is. Waar 'de normale mens' een maat 36/38 slank vindt, lijkt het erop dat alle designers dat al curvy vinden.

Daarom vroegen wij ons af: wat verstaat de modewereld nu precies onder 'curvy'? Wij bellen Peter Burghoudt, eigenaar en oprichter van Rolemodels en Ego's Models, om erachter te komen.  

Wat is curvy?
Volgens Peter hangt het ervan af hoe je de modewereld definieert. De interpretatie van het woord curvy is afhankelijk van het soort industrie. "In de wereld van de internationale mode-industrie, met de internationale catwalks, ben je met maat 38 eigenlijk al curvy. Maar in de wereld van retail, van de normale kledingmerken, begint curvy pas vanaf maat 42/44," zo legt hij uit.

Een kledingmerk waar de gemiddelde Nederlandse vrouw koopt, daar wordt maat 38 dus niet als ‘curvy’ beschouwd, wat Peter ook meer dan logisch vindt. "Maar in high fashion dus wel. Daar zit dus een enorm groot gat tussen."

Met verschillende maten meten
Om het concreet te maken, legt Peter uit welke maten worden gehanteerd in de high-end mode-industrie. Dat verschilt nogal van de 'normale wereld', zo blijkt. "Als normaal model dien je maat 34/36 te hebben. De heupmaat gaat in dit geval tot 90 centimeter."

Op de internationale catwalks gaat dat nog een stapje verder, daar mogen meiden een maximale heupmaat van 87 tot maximaal 90 centimeter hebben. "Voor Parijs is 90 centimeter bijvoorbeeld al te breed." 

En voor curvy modellen? Vragen we ons dan af. "Er is nog geen high-end fashionwereld voor curvy modellen, dat is het probleem," is Peters antwoord. Volgens hem zit het eraan te komen, maar er is nog geen werkelijke standaard voor. "Maar wat je veel ziet in de editorialproducties is dat maat 40, maximaal maat 42, wordt ingezet. Een heupmaat 104 tot en met 106 is dan wel de max. Plus size komt dus nog niet eens in de buurt. Dat geeft aan hoe scheef het is."

Conclusie
Kortom; het woord 'curvy' in de high fashion wereld staat gelijk aan een slank postuur in de ‘echte’ wereld, denken we dan. "Ja, eigenlijk wel," aldus Peter. Hij vervolgt: "De high end fashionwereld is geen weerspiegeling van de echte vrouwenmaten. De gemiddelde Nederlandse vrouw draagt maat 42/44. Alle high fashion merken en magazines maken geen producties voor het grootste gedeelte van vrouwelijk Nederland. Dit in tegenstelling tot de normale kledingmerken, die dat wel doen. Het zijn dus verschillende vertrekpunten waar we het over hebben." 

Of die vertrekpunten inmiddels iets meer naar elkaar komen, is volgens Peter minimaal. Hij merkt dat het iets verschuift, "maar uiteindelijk kiezen alle casting directors van de high fashion merken nog voor size zero". Dat heeft volgens hem met de maatvoering te maken die door de designers worden bepaald. Peter sluit af: "Daar moet dus iets veranderen, voordat de rest verandert."

Menu
Ads for you!

Hi you!

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Glamour.
Dit vinden wij jammer, want daardoor missen we inkomsten die we hard nodig hebben om jou
de meest awesome content te bieden? Merk dan onze site als 'veilig' aan en volg deze instructies.

Thanks a million!

Sluiten