Zo kun je omgaan met paniekaanvallen tijdens lockdown

Er is altijd hulp beschikbaar voor mensen die het nodig hebben

rear view of woman meditating while sitting at home
Vicens Prats / EyeEmGetty Images

Velen van ons zijn bekend met anxiety. Het benauwde gevoel, de donkere gedachten en het bonzende hart. Vanwege de extra financiële druk en de dreiging van gezondheidsproblemen in de huidige pandemie, ervaren er meer mensen dan ooit deze symptomen. In het begin van de lockdown werd er in Groot-Brittannië door het Office for National Statistics (ONS) onderzoek gedaan, waaruit bleek dat meer 25 miljoen mensen – 49,6% van de zestien-plussers in het Verenigd Koninkrijk – hun angst als 'hoog' beoordeelden. Dit is meer dan het dubbele van het aantal mensen dat hier eind 2019 last van had, en het hoogst ooit gemeten.

Paniekaanvallen tijdens lockdown

Hoewel angst op zich al erg genoeg is, kan angst in sommige gevallen uitlopen tot een paniekaanval, een onevenredige fight or flight-reactie die een plotselinge adrenalinestoot veroorzaakt. "Het lichaam bereidt zich voor op gevaar door de hartslag te verhogen en je raakt volledig gefocust door de dreiging", legt Daniel Mansson, klinisch psycholoog en mede-oprichter van Flow Neuroscience, een therapie-app, uit. "Als de dreiging echt is, is het een goede manier om ons voor te bereiden. In een paniekaanval schiet een reactie te ver door, escaleren symptomen en zul je het gevoel hebben dat het nooit zal eindigen."

Symptomen verschillen. Sommigen hebben het gevoel dat ze een hartaanval krijgen, anderen denken dat ze niet meer kunnen ademen en sommigen vallen zelfs flauw of moeten overgeven. "Een persoon die een paniekaanval ervaart, kan last hebben van een zeer hoge hartslag, duizeligheid, tintelingen, gevoelloosheid, pijn op de borst en het gevoel hebben dat hij of zij de controle verliest. Ze komen vaak voor in combinatie, of direct na elkaar", zegt Daniel.

De hevigheid van een paniekaanval zorgt ervoor dat mensen vaak in angst leven voor de paniekaanvallen zelf. Dit kan resulteren tot een bestaan dat wordt geleefd uit angst over je angst. "Vaak ben je na een paniekaanval bang dat het nog een keer zal gebeuren, misschien wel op een openbare plek. Dit zorgt er vaak voor dat je openbare plekken gaat vermijden, en altijd iemand anders bij je wil hebben wanneer je bijvoorbeeld gaat winkelen, zodat je je veilig voelt. Het kan ook zo zijn dat je stopt met sporten, omdat je hartslag dan omhoog gaat en het je doet denken aan een paniekaanval herinnert", zegt Daniel.

Dit vermijdingsgedrag maakt het juist nog erger, omdat je nog banger word voor paniekaanvallen. "Het vermijden van activiteiten is misschien de intuïtieve manier om paniekaanvallen aan te pakken, maar dit is niet de beste manier om ermee om te gaan als je van de aanvallen af wil komen. Voorzichtige blootstelling aan de moeilijke situaties zal ervoor zorgen dat het verdwijnt." Jezelf blootstellen aan bepaalde situaties is niet zo eenvoudig tijdens de lockdown. Toch zijn er een aantal dingen die je kunt doen om jezelf te helpen omgaan met de paniekaanvallen in deze periode.

Daag je lichaam uit

“Om dit patroon te verbreken, moet je jezelf op een gecontroleerde en zorgvuldige manier blijven uitdagen. Er zijn verschillende behandelingen die zeer effectief zijn voor paniekaanvallen en sommigen omvatten het zorgvuldig herhalen van de symptomen van de aanval. Bijvoorbeeld het ronddraaien in een stoel om duizeligheid na te bootsen of een heuvel oprennen om een sneller hartritme te krijgen. Zo leer je je lichaam dat dit niet gevaarlijk is en dat je de paniek de volgende keer makkelijker kunt doorbreken.

Professionele hulp

"Als je het gevoel hebt dat je de situatie niet alleen aankunt en het een negatieve invloed heeft op je leven, dan moet je altijd professionele hulp zoeken", zegt Daniel. "Er zijn verschillende online services beschikbaar die je hulp aanbieden zonder dat je je huis hoeft te verlaten.

Voorzichtige blootstelling

"Zorgvuldige blootstelling aan de moeilijke situaties zal ervoor zorgen dat het paniekerige gevoel verdwijnt. Mogelijk heb je hierbij hulp nodig en kan een psycholoog of psychiater je daarbij helpen door middel van een behandelprogramma en begeleiding."

Mindfulness

"Er zijn veel manieren om zowel paniek- en angstaanvallen te behandelen", zeggen experts van Anxiety UK. "Mindfulness en meditatie is een geweldige manier om kalm en aanwezig te blijven, en niet beheerst te worden door angsten en zorgen. In apps als Headspace worden bijvoorbeeld toegankelijke meditaties aangeboden die je dagelijks kan uitvoeren. Wij zetten de beste meditatie-apps voor je op een rijtje.

Zorg voor jezelf

"Er zijn vier essentiële punten die je geestelijke gezondheid aanzienlijk zullen beïnvloeden," legt Daniel uit. "Je wilt ervoor zorgen dat je op de beste manier eet, slaapt, sport en enige kennis van meditatiepraktijken hebt. Deze vier punten beïnvloeden het vermogen om op lange termijn met stress om te kunnen gaan, wat essentieel is om gevoelens van depressie en angst op afstand te houden.

Wat moet je doen als iemand een paniekaanval heeft?

Het kan heftig zijn om te zien hoe een dierbare een paniekaanval ervaart. Experts van Anxiety UK benadrukken het belang van kalm blijven. Ga met deze persoon in een rustig omgeving zitten, en help diegene om zijn of haar ademhaling te reguleren met behulp van standaard ademhalingstechnieken.

Volgens Daniel is er één zeer belangrijke boodschap die je aan iemand met een paniekaanval moet overbrengen: "Wat belangrijk is om te zeggen, is dat de aanval zal eindigen. Een paniekaanval duurt zelden langer dan 30 minuten, met een piek die meestal 10 minuten na de eerste symptomen komt."

Dit artikel verscheen eerder op Glamour UK.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder