Anna Nooshin over haar nieuwe museum experience The Upside Down

"Dit is niet alleen een selfie-museum"

the upside down amsterdam
The Upside Down Amsterdam

Op 3 juli opent in Amsterdam-Zuid het interactieve museum The Upside Down, een initiatief van Anna Nooshin. Deze experience is maar liefst 1500m2 groot en telt 25 unieke kamers die je allemaal onderdompelen in een compleet nieuwe ervaring, en boy, het ziet er heel gaaf uit. The Upside Down Amsterdam is daarmee het grootste Instagram-museum van Europa. We spraken Anna over het ambitieuze project, waar ze al twee jaar mee bezig is.

Speelparadijs

"Het idee had ik twee jaar geleden al, samen met mijn creative partner Romy Bresseleers. We zagen enkele soortgelijke concepten in Amerika, maar in Nederland was zoiets er eigenlijk nog niet." vertelt Anna over het idee om een Instagrammable museum te openen. Ze doelt op musea zoals The Museum Of Ice Cream en het selfiemuseum in Los Angeles, waar mensen in te gekke settings worden uitgedaagd om de interactie op te zoeken met de ruimtes. "Het is eigenlijk één groot speelparadijs voor jong en oud. Er zijn allerlei settings in verschillende kamers, met het thema the new Dutch. Dus niet de klompen en de tulpen, maar juist het Nederland waarvan ik hoop dat we allemaal voor staan. Dat is inclusiviteit, diversiteit, jong talent..."

Instagram-museum

Okay, maar draait het dan alleen om het perfecte plaatje? Zeker niet, als het aan Anna ligt. The Upside Down draait namelijk om nog zo veel meer dan foto's en selfies: "Ik merk dat veel mensen zeggen: daar kunnen we toffe selfies maken, en is ook zéker de perfecte plek om dat te doen, maar er zal nog zo veel meer te doen zijn. Met de programmering gaan we ook heel erg ons best doen om iets neer te zetten waarbij alle lagen van de samenleving bij elkaar kunnen komen. We willen op zoek naar jong talent, ongeacht gender, afkomst – iedereen is welkom om te creëren."

Verschillende disciplines

"Wat ik heel tof vind is dat we een combi hebben gemaakt van allerlei verschillende disciplines. Er is bijvoorbeeld een kamer met allemaal meubelstukken van Nederlandse ontwerpers, er is een kamer waarbij het voelt alsof je onder de zee bent (omdat Nederland onder de zeespiegel ligt)." Er is niet alleen veel tofs te beleven voor mensen die een ticket kopen. Sommige delen zijn voor iedereen toegankelijk. Anna: "Er is een vrij te bezoeken museumshop, een café en ook op de vrij te bezoeken toiletten is al een hele toffe art installation. Ook aan mensen die geen kaartje kopen hebben we gedacht. Dat is de vibe die ik wil meegeven, ik hoop dat iedereen hier een beetje geïnspireerder en lichter naar buiten komt. Het moet een ruimte worden waar plek is om te spelen, waar je dingen over jezelf kunt ontdekken en waar je geïnspireerd wordt om je te ontplooien."

Vanaf 3 juli kun je er dus terecht – niet alleen voor je eigen fotoshoots, maar dus ook voor een complete culturele ervaring. Op de site van The Upside Down kun je alvast je tickets scoren.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Cultuur