Van een nieuwe telefoon tot musthave beautytool: waarom we vaak de nieuwste dingen willen hebben

Er zijn een aantal factoren die ons triggeren

Ik heb er met evenementen of feestjes pre-corona maar weinig last van: FOMO - de afkorting van het welbekende: Fear Of Missing Out. Waarvan ik wel altijd het gevoel heb dat ik erbij moet zijn, is wanneer er een nieuwe kledingcollectie is uitgebracht, nieuwe beautyproducten op de markt zijn verschenen of er een nieuwe gadget is gelanceerd. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die een soort innerlijke radar heeft wanneer het op het hebben van het nieuwste van het nieuwste aankomt. Maar waarom voelen we die urge zo erg?

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

iPhone 12

Terwijl ik dit schrijf heb ik net een pakketje van de postbezorger in ontvangst genomen. Nu komt die hier dagelijks voor mij of mijn huisgenoten langs, maar dit keer was ik wel heel excited en trok ik het pakketje nog net niet uit zijn handen. Laten we zeggen dat de anderhalvemeter-regel mij tegenhield. Ik heb namelijk een iPhone 12 Pro Max (een hele mond vol) besteld, en kan niet wachten om de nieuwe iPhone te gaan gebruiken.

En hoewel ik in mijn hoofd duizend redenen heb bedacht waarom ik een nieuwe telefoon nodig heb, weet ik dat het stiekem de allergrootste onzin is. Mijn 'oude' iPhone Xs Max van twee jaar geleden ziet er, op enkele krasjes in het beschermende glaslaagje na, nog gloednieuw uit. Toch voelde ik een soort van peer pressure - of nou ja, laat 'soort van' maar weg - toen de iPhone 12 in oktober gelanceerd werd. Ik hing nog net geen scheurkalender, met als einddatum de dag waarop ik mocht verlengen, naast mijn bed. Dat het ding een godsvermogen kost, wuif ik weg en probeer ik zo goed als ik kan te negeren.

Nieuwste telefoon

Ik weet inmiddels dat ik niet de enige ben. Ook mijn inner circle geeft aan er last van te hebben. En na een korte onderzoeksronde op het internet, leer ik dat het een bekend fenomeen is. Zo deed onder meer Bedrock onderzoek naar waarom we altijd, in dit geval de nieuwste telefoon, het nieuwste van het nieuwste willen hebben. Zo zijn er een aantal factoren waardoor we getriggerd worden om altijd maar het nieuwste van het nieuwste te hebben.

Neuromarketing

Zo kwamen neurowetenschappers van de Universiteit van Oxford tot de conclusie dat ons brein zo geprogrammeerd is dat we een bepaald gedrag vertonen dat ons een hogere sociale status geeft. Bij het kopen van de nieuwste gadget hoor je er volgens ons brein, dat dopamine (een geluksstofje) aanmaakt, dus helemaal bij. Hier spelen bedrijven, naast bijvoorbeeld cookies, door middel van neuromarketing (vakgebied waarbij medische technieken en inzichten uit de neurowetenschap worden toegepast op het terrein van marketing - Wikipedia) op in, waardoor jij nog meer de neiging hebt om dat ene product aan te schaffen.

Technologie steeds beter

Er is echter ook nog een reden waarom je verlangt naar nieuwe producten. Zo blijkt ook hoop een geldende factor te zijn. De technologie is de afgelopen jaren natuurlijk zo erg verbeterd en er kan steeds meer. Je hebt tegenwoordig bijvoorbeeld haast geen professionele camera meer nodig: de nieuwste telefoon maakt immers ook haarscherpe foto's. Door het kopen van de nieuwste speler op het gebied van bijvoorbeeld technologie, denken we onbewust dat dit een positief echt heeft op ons leven.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Money Talk