Exclusieve social media app Clubhouse verovert nu ook heel Nederland

Zo huppel ik van kamer naar kamer, waarin meer en meer bekende snoeten opdoemen

street style at paris fashion week   womenswear spring summer 2021  day eight
Edward BerthelotGetty Images

Ongeveer een week geleden begon het te borrelen in mijn omgeving. Er sijpelden steeds meer appjes, DM’s en zelfs belletjes binnen met de vraag: zit jij op Clubhouse? Al snel volgden krantenkoppen en nu men publiekelijk smeekt om uitnodigingen lijkt de run compleet. Maar, what’s all the fuss about?

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Wat is Clubhouse?

De invite-only app Clubhouse – overgewaaid vanuit Silicon Valley – stelt gebruikers in staat om op basis van live audiogesprekken met elkaar in contact te komen. Geen fancy features of visueel spektakel à la Instagram, maar gewoon keuvelen alsof je aan de telefoon hangt. Alleen dan wel in een intieme sfeer met BN’ers, gevestigde ondernemers en internet personalities die je doorgaans niet zomaar aan de lijn krijgt. Zelfs Elon Musk en Kanye West hebben bevestigd binnenkort in gesprek te gaan op de app.

Het klinkt doodsimpel en dat is het ook. Tenminste, als je via via een uitnodiging hebt bemachtigd. Dan schuif je aan in een van de openbare rooms en kun je luistervinken. Wil je iets zeggen? Dan steek je je hand op waarna een moderator je het woord kan geven. Andersom kan ook jij een kamer starten waarin je anderen spreekruimte kunt bieden. Alles speelt zich af in realtime, zonder opnamemogelijkheden, dus terugluisteren is een no go.

Actieve rooms

Op het hoofdscherm tref je een feed met daarin de geplande en actieve rooms van mensen in je netwerk: overzichtelijk en intuïtief. To be honest, het voelt best als een verademing, zo’n app zonder al teveel poespas. Maar als je verder scrollt verschijnen talloze rooms van vreemden en wanneer je klikt op ‘explore’ tref je tientallen thema’s die weer vertakken in de meest uiteenlopende topics. Het lijkt wel een explosie, van ‘TOO BROKE FOR THERAPY’ (62.000 leden) tot aan ‘PRACTICE YOUR SPANISH’ (11.700 leden). Je hoofd tolt als je te lang blijft verkennen in dit bubbelpaleis, waar geen einde aan lijkt te komen.

Ik besluit mijn kansen eerst te wagen in mijn eigen bubbel. Ik schuif aan in een room waar Bas Smit – Instagram favourite en wederhelft van Nicolette van Dam – aan de touwtjes trekt. Even wapperen met mijn handje en ja hoor, ik katapult mezelf zo het gesprek in tussen de paar honderd luisteraars. Ik stel ‘m de vraag welke feature ontbreekt bij Clubhouse, waarop hij antwoordt toch wel stiekem een DM-functie te missen. Na een complimentje over mijn profielfoto is de beurt alweer aan de volgende vragensteller. Zo huppel ik van kamer naar kamer, waarin meer en meer bekende snoeten opdoemen. Serieondernemer en creatief Ron Simpson geeft een rondje gratis ondernemersadvies, terwijl schrijver en consultant Ginny Ranu uitlegt hoe je een boekendeal fixt. Cultural producer Stephanie Afrifa wijdt uit over mental health, kunst en persoonlijke groei. Masterclass, anyone?

Het sentiment en de sfeer verschillen enorm per room. Sommige voelen aan als een strak-in-het-pak sprekersevenement, vol keurige vragen en gerecyclede oneliners. Andere weer als een bruin café, waarin dijenkletsende grappen worden afgewisseld met platte praat. Maar er zijn ook safe spaces waarin de toon serieuzer is en waar onderwerpen als kwetsbaarheid en eenzaamheid passeren, soms met tranen toe.

Rooms op Clubhouse

Mijn oog valt uiteindelijk op de room ‘Clubhouse Creatives Talk’ van student Dario Lacorte, waarin zich spontaan een colonne van Amsterdamse modecreatieven heeft verzameld. Onder hen Guillaume Philibert van Filling Pieces, Abderrahmane Trabsini van Daily Paper, Mattie Hofstede van COLD WASH en Wikash Mahangoe van Feels Agency. In deze kamer krijgen aspirant-ontwerpers en jonge creatieven de kans om ze het hemd van het lijf te vragen, gedurende een tijdsblok van twee uur. Aanvankelijk zijn ze verlegen en aftastend, maar naar mate de minuten verstrijken krijgt het gesprek steeds meer een flow. En met groot succes, want de volgende editie staat alweer gepland voor aankomende woensdag. Ik heb mijn agenda alvast geblokt.

Love it or hate it, maar met Clubhouse heeft social media land er een spannende nieuwkomer bij. En in een tijd waarin we terrasjes en evenementen moeten skippen, roepen sommige kamers een vorm van ouderwetse gezelligheid op. Maar moderatie en vluchtigheid blijven een aandachtspuntje, en Facebook werkt alweer aan eigen versie om in te springen op de trend. De toekomst kan niemand voorspellen, maar een ding is zeker: we zijn voorlopig nog lang niet uitgepraat.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Werk & Carrière