5x (semi-)gezonde gerechten op het station

Dit zijn de meest gezonde maaltijdopties op het station

maaltijden-gezond-station
Joanne Wienen

Een echt gezonde maaltijd maak je bij voorkeur in eigen keuken, waar je precies weet welke (verse) ingrediënten je gebruikt en je geen potje E-nummers hebt staan om eraan toe te voegen. Maar wie, net als ik, nét even iets minder begaafd is op culinair gebied, weet dat koken soms nu eenmaal een grote opgave is. Vol goede moed toog ik daarom naar Utrecht Centraal met als doel een gezonde afhaalmaaltijd voor onderweg te vinden. Dat bleek lastiger dan gedacht, aangezien het grootste aanbod op het station nog steeds draait om veel vet, suiker en/of zout. Dit zijn de beste (semi-)gezonde opties die ik vond.

Advertentie - Lees hieronder verder


Waar?
AH to go
Wat? AH Maaltijdsalade quinoa noten
Prijs? €5,25 voor 400 gram

Ooit kreeg ik bij een vriendin een salade voorgeschoteld die ik zo lekker vond dat ik haar overlaadde met complimenten over haar culinaire talent. Toen ze schoorvoetend aangaf dat de salade gewoon kant- en klaar bij de Albert Heijn gehaald was, nam ik me voor toch eens wat vaker langs de bekende supermarktketen te lopen. Momenteel is deze salade met quinoa, noten, spinazie, radijs en hennepzaad favoriet. Met 820 calorieën is het niet bepaald een licht maaltje, maar om het gezonder te houden, kan de dressing geskipt worden. Daarin zitten de meeste conserveermiddelen en ingrediënten met onbestemde afkomst. Gooi er in plaats daarvan een beetje olijfolie overheen en dinner is served.

Waar? AH to go
Wat? Sushi Nigiri Maki Oyatsu
Prijs? €6,99 voor 250 gram (8 stuks)

Geef me sushi en ik ben zo blij als een kind. Zelfs als de sushi uit een plastic bakje komt. Persoonlijk vind ik die van Albert Heijn zeer goed te doen. Ik durf het bijna niet toe te geven, maar ik eet deze schotel daarom ongeveer eens per week. Héél gezond durf ik het niet te noemen, maar lekker is het wel. Vooral het zout- en suikergehalte zijn in deze maaltijd de boosdoeners. Pas daar dus de rest van de dag je dieet een beetje op aan of hou je in met de sojasaus.


Waar?
Julia’s
Wat? Pasta bolognese
Prijs?€5,50 (klein) en €7,50 (groot)

Zelf noemt Julia’s hun on-the-go pasta’s ‘vers bereid met authentieke Italiaanse smaak’. Dat valt natuurlijk te betwisten, maar omdat ik ook de beroerdste niet ben, wil ik best toegeven dat zo’n in-een-handomdraai-pasta er af en toe best in gaat. Je kunt kiezen uit vier soorten pasta: penne naturel, penne volkoren, ravioli en tortellini. De gezondste keus hieruit is natuurlijk penne volkoren. Dit omdat volkoren pasta je langer een voldaan gevoel geeft dan de snelle koolhydraten van witte pasta. Het ongezondste aan deze maaltijd is misschien wel het grote gebrek aan groente. Kies er daarom het liefst voor om €1,50 extra te betalen en de toppings ‘gegrilde groente’, rucola en lente-ui toe te voegen. Eet smakelijk!

Advertentie - Lees hieronder verder


Waar?
The Doner Company
Wat? (Een broodje) falafel
Prijs?€3,20

De vegetariërs onder ons kunnen terecht bij The Doner Company voor (een broodje) falafel. Falafel is een van oorsprong Libanees gerecht dat bestaat uit gefrituurde balletjes van gestampte kikkererwten. Oke, dat gefrituurde deel is wat minder gezond, maar verder is dit een prima keuze. Tenzij je losgaat met de saus. Falafel heeft van zichzelf al genoeg smaak, dus vraag gewoon vriendelijk of ze de saus on the side willen geven.


Waar?
Shakies
Wat? Soep of salade
Prijs? Verschillend

De reiziger die echt gezond wil doen, kan terecht bij Shakies. Helaas alleen nog op Amsterdam Centraal, maar met een beetje geluk komt daar snel verandering in. Hier kun je terecht voor lekkere (en écht gezonde) juices en smoothies, maar ook voor een (veelal biologische) salade of soep. Van alle opties is deze misschien nog wel de meest gezonde.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Feel Good