Op dit moment zijn ze samen goed voor 77.482 abonnees, maar de kans is groot dat die gegevens inmiddels alweer achterhaald zijn. De Youtube-ladies Marije (Dit gebeurt er als) en Jamie Li begonnen vorig jaar pas met vloggen, maar hebben al een betrouwbare achterban weten op te bouwen. Wat is het geheim achter hun Youtube-succes? Glamour spreekt de meiden.

Waarom begon je met Youtube?

Advertentie - Lees hieronder verder

Marije:“Ik was bij Women’s Health verantwoordelijk voor de website, daardoor kwam ik in aanraking met video. Ik kreeg toen te maken met een maaltijdshake die beweerde dat je ontzettend veel goede voedingsstoffen binnenkrijgt. Ik bedacht me dat als het product écht zo goed was, ik dat een week lang alleen maar kon nemen. Ik maakte iedere dag een 15 seconden video voor Instagram en daar werd leuk op gereageerd, waardoor ik besloot om meer van dat soort experimenten te doen. Mijn eerste officiële video was die waar ik een week lang paleo eet.”

Jamie:“Ik was net bevallen van de tweede en mijn site Quarter magazine en social media was best wel ingestort, omdat ik tijdens mijn zwangerschap 9 maanden misselijk was en ik mijn werk op een laag pitje had gezet. Ik zag ontwikkeling van video en het maken van vlogs leek me enorm leuk om te doen. Maar ik voelde me te dik en durfde niet op bewegend beeld. Op een foto kun je nog voor een goede ‘angle’ kiezen, maar met video is dat niet het geval en dus hield dat me tegen. Totdat ik in de Mediamarkt een vlogcamera in de aanbieding tegenkwam. Mijn vriend kan editen en moedigde me aan het gewoon te proberen.”

Hoeveel views had je eerste video?

Advertentie - Lees hieronder verder

Marije: “Ik was bij de eerste video al blij met 50 views. Ik had geen groot Instagram of Twitter-account, dus ik moest vanaf nul beginnen. Mijn eerste abonnee was mijn moeder.

Wat was er te zien in je eerste vlog?

Jamie: Het hoogtepunt was het taart bakken met mijn zoontje, voor mijn vaders verjaardag. En ik ging naar een event met Najib Amhali. Ik heb zijn naam direct in mijn titel gezet, maar ik weet niet of dat geholpen heeft. Volgens mij had mijn video rond de 1200 tot 3000 views. Ik weet het niet precies, maar het is achteraf best veel voor een eerste vlog.”

Ik werkte een jaar lang naar 6000 abonnees toe.

Wanneer had je door dat het hard ging?

Jamie: “Ik vind het niet hard gaan. Ik ben nooit tevreden.”

Marije: “De video ‘Dit gebeurt er als je twee weken je haar niet wast’ ging viral. Inmiddels staat die op 400.000 views. Twee weken later had ik een succes met ‘Dit gebeurt er als je het dieet van een Victoria’s Secret model volgt’. Maar het duurde en jaar voordat ik dat succes had. Ik werkte een jaar lang naar 6000 abonnees toe. Daarna schoot ik binnen anderhalve maand naar 55.000 abonnees. Dat kon omdat mijn basis goed was.”

Advertentie - Lees hieronder verder

Wat bedoel je daar precies mee?

Marije: “Aan de ene kant heb je te maken met allemaal metatags en keywords in je titel. Aan de andere kant moet er een verhaal in je video zitten. Ik denk altijd na over de opbouw van mijn video. Daarnaast bestaan mijn video’s niet alleen maar uit entertainment, maar is het ook leerzaam en informatief. Zo belicht ik onderwerpen als ‘Dit gebeurt er als je een week geen plastic afval produceert’ en ‘Dit gebeurt er als je een week glutenvrij eet’.

Hoe weet jij of iets een knaller wordt?

Marije: “Dat blijft een verrassing. Ik twijfelde bijvoorbeeld over het uploaden van de video waarin ik twee weken mijn haar niet was, terwijl die achteraf enorm succesvol bleek. Ik vond dat er niks spannends gebeurde.”

Je filmt veel thuis. Ben je met privacy en veiligheid bezig?

Jamie: “Ja, ik vind het enorm eng dat mijn leven op Youtube staat, maar ik probeer het los te laten. Laatst ging ik op vakantie, waar ik niet wist of de internetverbinding goed genoeg was. Dan zeg ik niet dat ik op vakantie ga, maar ik kondigde het aan als een tijdelijke stop.”

Wat zijn volgens jou de redenen voor je succes?

Marije: “Eerst moeten mensen je video überhaupt gaan kijken, maar daarna is het de truc dat ze ook een volgende willen zien. Als ze zien dat je meer leuke video’s te bieden hebt, gaan ze abonneren. Daarnaast is het belangrijk dat er veel wordt gereageerd op je video en dat mensen hem willen uitkijken, dan is er een kans dat Youtube je video voorstelt bij andere kijkers. Ook kan het helpen als je content hebt die niet tijdsgebonden is, maar na een jaar of twee ook nog interessant is om te kijken. Bij een dagvlog is dat wat lastiger.”

Wat was je meest succesvolle vlog?

Marije: “De vlog waarin ik twee weken lang mijn haar niet waste. Ik had geluk met het algoritme van Youtube. Mijn video was te zien na de video van een andere Youtuber, die een video over haar gemaakt had. Toen zag ik direct een hele grote piek door heel mijn kanaal. Ook de video’s van een jaar oud werden opnieuw bekeken.”

Advertentie - Lees hieronder verder

Jamie: De video waarin ik aankondig tijdelijk te stoppen en de vlog over mijn eigen verjaardag. Het is een combinatie tussen een nieuwsgierig makende kop en een leuke vlog. Daarnaast is een aansprekende thumbnail (red: beginafbeelding), ook belangrijk.

Wat is het belangrijkste om te doen als je wil groeien?

Marije: “Het verhaal is belangrijker dan de kwaliteit. Ik heb het altijd met één camera gedaan, maar ik ben altijd gefocust op het maken van een leuk verhaal. Dat is het belangrijkste. En doorzetten. Ik heb het ook een jaar met een paar honderd views gedaan.”

Ik hoorde toen ik net begon met vloggen dat kijkers het leuk vinden dat ik ‘lelijk durf te zijn’.

Jamie: “Het belangrijkste is denk ik consistentie. Communiceer altijd wat je gaat doen en wanneer. En de inhoud moet authentiek zijn en echt. Mijn regel is dat ik alleen vlog als ik zin heb. Ik bedenk de inhoud van mijn vlogs dus niet van tevoren. Ik wil niet dat het geforceerd wordt.Ik hoorde toen ik net begon met vloggen dat kijkers het leuk vinden dat ik ‘lelijk durf te zijn’. Je ziet mij ook zonder make-up, met snor, in de badjas. Als je achteraf iets écht niet leuk vindt, kun je het er altijd uitknippen.Een goede manier om te groeien is video’s opnemen met andere Youtubers waar je een klik mee hebt. Na mijn video met Yara Michels, kreeg ik er wat nieuwe abonnee's bij en andersom. Ik ben er nog niet uit wat de perfecte titel is. Een teaser aan het begin van je video, waarin je ziet wat je kunt verwachten, werkt goed.Daarnaast hoeft je thumbnail, het plaatje dat je eerst ziet, niet perfect te zijn. Ik zie wel eens bij kanalen perfecte plaatjes, maar dat voelt niet echt. Het mag slordig en rommelig zijn. Ten slotte denk ik dat je niet teveel moet kijken naar anderen, want dan laat je je onbewust beïnvloeden. De tip is do you! Doe wat jij voelt en volg je eigen visie."

Hoeveel uur per week ben je eraan kwijt?

Jamie: “Ik werk in totaal ongeveer twee dagen aan een weekvlog. De vlog is naast alles wat ik nog meer doe. Zo ben ik een mode- en beautyjournalist voor onder andere LINDA. en mijn eigen site Quarter Magazine. Ik ben nu ook druk met campagnes. Die zie je terug op mijn Youtube-kanaal, Instagram en website.”

Marije: “Ik maak nu één video per week, maar ik wil er uiteindelijk graag twee maken. Nu ben ik iedere dag ongeveer een uur aan het filmen. Over het editen doe ik meestal één of twee dagen. Ik bereid ik me ook altijd goed voor. Ik doe onderzoek naar het experiment en lees er in sommige gevallen zelfs boeken over. Daarnaast trek ik iedere dag een half uur uit om op reacties te reageren.”

Advertentie - Lees hieronder verder

Wat is je doel?

Marije: “Ik ben begonnen omdat het me leuk leek om een wandelend experiment te zijn. Dat blijft. Als ik heel groot mag dromen, zou ik graag content maken die hetzelfde gevoel hebben als de tv-programma’s van Arie Boomsma.”

Jamie: “Ik hoop één van de grootste Youtubers te worden in Nederland en op een dag een veelzijdige carrière te hebben als die van Humberto Tan. Van zijn eigen kledinglijn tot een boek en van een live televisieprogramma presenteren tot het presenteren van een radio-programma; ik vind het zo heerlijk wat Humberto allemaal doet en kan.”

View this post on Instagram

Mood

A post shared by Jamie Li (@mrsjamieli) on

Merk jij dat je op andere kanalen ook groter wordt?

Marije: “Ik groei een klein beetje op Instagram, maar niet extreem.”

Jamie: “Ja, mijn Instagram was bijvoorbeeld ingekakt en groeide nauwelijks. Sinds ik vlog, groeit het weer. Ik weet nog goed dat rondom mijn eerste vlog een volger liet weten: ‘Ik dacht dat je een chagrijnig modemeisje was, maar je bent echt leuk en echt.” Ik denk dat je via mijn vlogs de echte ik leert kennen.’ Men reageert nu ook veel meer.”

Is geld verdienen een drive?

Marije: “Nee niet toen ik begon. Ik heb er een jaar niks mee verdiend en dan houd je het niet vol als je als doel hebt wel te verdienen.”

Advertentie - Lees hieronder verder

Jamie: “Nee, nooit geweest. Ik doe dingen niet voor het geld en ik heb vaak genoeg campagnes afgewezen die niet genoeg pasten bij mij, maar wel goed betaalden. Ook tijdens de zoektocht naar mijn eerste échte baan kon ik goed geld verdienen. Ik stond voor de keuze: als online content creator bij een sportwinkel, terwijl ik daar nul affiniteit mee heb of werken als redacteur bij Grazia tegen een mini vergoeding. Ik heb voor Grazia gekozen en dat is een hele goede zet geweest.”

Ik verdien meer aan campagnes, die gelinkt zijn aan Youtube, Instagram en mijn website.

Doe je dat inmiddels wel?

Marije: “Ik heb meer tijd voor mijn Youtube-kanaal vrij gemaakt, omdat ik ermee begin te verdienen. De twee video’s die het goed deden, zorgden ervoor dat ik een maand mijn basislasten kon betalen voor het bedrag dat Youtube betaalt voor het aantal views. Daarnaast beginnen bedrijven nu interesse te wekken. Zo werkte ik kortgeleden met KNVB. Dat was tof omdat het heel goed bij mijn video paste – ik wil alleen een samenwerking aangaan als het klopt met mijn concept.

Jamie: “Ik verdien meer aan campagnes, die gelinkt zijn aan Youtube, Instagram en mijn website. Ik kan er goed van leven. Ik freelance erbij omdat ik het leuk vind, maar voor het geld hoef ik het nu niet meer te doen. De verhouding tussen mijn eigen online bedrijf en freelancen is 99 % - 1 % .

Waarom kiezen bedrijven jou?

Jamie: “Ze vinden mij grappig en het echt leuk wat ik maak. Daarnaast heb ik een interessante doelgroep; volwassenen met een goede koopkracht. Daarnaast heb ik een hoge betrokkenheid. Mensen kijken mijn video’s ook echt uit. Ik heb geen 100.000 volgers, maar ze zijn wel super trouw.”

Wie is je grote voorbeeld?

Marije: IISuperwomanII - Ze heeft ontzettend veel humor en weet zichzelf gewoon mega goed op camera te presenteren. Ze maakt evergreen content over herkenbare situaties vanuit een script wat ze heel goed voorbereidt en hier ook wederom een tof verhaal mee vertelt. Je ziet dat ze het doet vanuit een artistieke drive, en dat maakt het zoveel beter. Daarnaast upload ze elke dag een dagvlog die ook écht leuk is om naar te kijken.”

Jamie: Casey Neistat. Hij komt goed uit zijn woorden, heeft humor en maakt mooie beelden. Ik heb hem laatst ontmoet. Het verbaasde me hoe hysterisch ik kon worden door een vlogger. Ik zat in de auto, heb mijn hoofd uit het raam gegooid en geroepen: ‘omg are you Casey?’”

Advertentie - Lees hieronder verder

En dan is het nu tijd voor uren kijkplezier. En vergeet niet te abonneren op power ladies Marije en Jamie!