Glamour’s boekenclub: recensie over Leugens & Lattes

De nieuwe spin-off van The Devil Wears Prada

image
The Devil Wears Prada

Glamour tipt je graag fijn leesvoer, daarom beoordeelt boekrecensent Saraï van Well of het boek de moeite waard is of niet. Deze keer: Leugens & Lattes van Lauren Weisberger.

Alle comfortabele sneakerdragers opgelet, de grand dame van de modewereld is terug! Met haar fameuze uitspraak ‘That’s all’ voorop weet Miranda Priestly weer een scala aan assistentes af te schrikken in de nieuwe spin-off van ‘The Devil Wears Prada’-serie, ‘Leugens & Lattes’, van schrijfster Lauren Weisberger. Waarin ‘ik eet geen calorieën’ assistente Emily de hoofdrol speelt.

Weisberger, voormalig assistente van Vogue-hoofdredacteur Anna Wintour, liet ons in 2003 voor het eerst kennismaken met de gevreesde hoofdredactrice Miranda Priestly (naar verluidt geïnspireerd op haar voormalige bazin), enigszins valse assistente Emily en newbee in de modewereld Andrea in ‘The Devils Wears Prada’. Modeminnend boekliefhebber verslond het boek als een sample sale van Chanel en in 2013 kwam dan ook het vervolg ‘De wraak van Prada’ uit. Zes jaar later is het tijd voor een nieuw boek, een spin-off, waarin het verhaal van guilty pleasure personage van velen centraal staat: Emily. Kijkt ze nog steeds uit naar de volgende buikgriep om af te vallen? Commandeert ze nog steeds iedereen rond op torenhoge hakken? Het komt allemaal aan bod.

Emily 2.0
Boy oh boy wat was dit weer genieten. Vanaf de eerste pagina zit Weisberger helemaal in het verhaal en weet ze hoofdpersonage Emily in al haar glorie neer te zetten. “Emily pijnigde haar hersens. Er moest toch iéts zijn om over te klagen? Het was tenslotte oudejaarsavond in Los Angeles, een van de irritantste avonden van het jaar in aantoonbaar de irritantste stad die de mensheid kende. Dus waarom schoot haar helemaal niets te binnen? Op een ligstoel nipte ze van haar caloriearme margarita en keek hoe het prachtige lichaam van haar echtgenoot als bewegende installatiekunst door het water kliefde.” Maak kennis met Emily Charlton 2.0, de rots in de branding van menig klungelend celebrity die met een goede promotiecampagne moet worden losgemaakt van sekstapes, opmerkelijke uitspraken en ex-vriendjes die het verkeerde pad op zijn gegaan.

Emily heeft Miranda Priestly vaarwel gezegd en haar eigen bedrijf opgezet als imago-manager van de heetste sterren in Hollywood. Maar de volgende generatie ligt op de loer en Emily heeft een klapper nodig om relevant te blijven in haar werkveld. Die klapper vindt ze in Karolina, de vrouw van een Amerikaanse senator die probeert door achterbakse spelletjes van haar af te komen. Wat zich ontvouwt is een spannend, heerlijk vals maar ook grappig verhaal waarin Emily haar vileine zelf eer doet.

Miranda Priestly
Is dan alles aan dit boek geweldig? Weisberger laat een aantal steken vallen waardoor het haar succesvolle debuut ‘The Devil Wears Prada’ niet weet te overtreffen. Dit komt mede doordat de grand dame van de modewereld, Miranda Priestly, maar een klein onderdeel speelt in het boek. Hoewel de achterflaptekst van het boek suggereert dat we veel van haar zullen horen, speelt ze meer een bijrol. Priestly, nog steeds uiterst oprecht met uitspraken als: “Ik wil je in dienst nemen, rijkelijk belonen en uiteraard afbeulen” en “Dat was het” maakt haar opwachting in het tweede deel van het verhaal, maar is daarna ook weer snel vertrokken. Een verhaallijn die niet genoeg is uitgewerkt maar natuurlijk wel de hoop vestigt op een vervolg op dit boek.

Conclusie
Desalniettemin is ‘Leugens & Lattes’ een waardige opvolger van ‘The Devil Wears Prada-serie’, vlot geschreven, heerlijk vals en bij vlagen erg grappig door de uitspraken van Emily.

Bestel nu