Glamour’s boekenclub: recensie over 'Heb je nou al een vriend?'

‘Ze wacht op een hele rijke, liefst een tachtiger'

Beautiful young woman on balcony above the city at sunset reading a book
Westend61Getty Images

Glamour tipt je graag fijn leesvoer, daarom beoordeelt boekrecensent Saraï van Well of het boek de moeite waard is of niet. Deze keer: Heb je nou al een vriend? van Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen.

Over het nieuwe boek van Marie Lotte en Nydia

Beeld je even in: je staat gezellig met je neven en nichten te kletsen op het jaarlijkse familiefeest. Vanuit je ooghoek zie je je tante Bep, met iets teveel jenever achter haar kiezen, jullie kant op waggelen. In haar ogen zie je de vraag al branden, haar mond vormt de woorden: ‘Heb je nou al een vriend?’ De radertjes in je hoofd beginnen meteen te lopen, wat ga je zeggen? Gelukkig staan je vriendinnen Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen naast je. ‘Ze wacht op een heel rijke, liefst een tachtiger. Morgen gaan we weer langs het bejaardenhuis om de nieuwe aanwas te bekijken. Fingers crossed!’ Een van de gevatte, doeltreffende reacties uit hun nieuwe boek ‘Heb je nou al een vriend?’ 50 reacties op shit waar je als vrouw mee moet delen.

De namen Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen zullen je vast wel bekend voorkomen. De schrijfsters brachten vorig jaar het boek ‘Damn Honey’ uit, het tegengeluid op ‘Sexy, But Tired. But Sexy’ van influencer Jamie Li. Niet veel later volgde ook de gelijknamige podcast, waar ze praten over alle onderwerpen waar vrouwen mee te maken krijgen. Van intersectioneel feminisme en faux feminism tot zwangerschapskilo’s en vulvalippen. Hoe gemakkelijk Marie Lotte en Nydia in de podcast over de onderwerpen praten, zo vlot is het boek ‘Heb je nou al een vriend?’

Zonder protest, geen verandering: thanks Aletta Jacobs

De schrijfsters beginnen het boek met een aantal shockerende cijfers, waarmee je met je neus op de feiten wordt gedrukt. Zo vertellen ze dat vrouwen en mannen in Nederland nog steeds niet hetzelfde verdienen. “Vrouwen verdienen gemiddeld 15 procent minder dan mannen. Van 88 beursgenoteerde bedrijven in Nederland hebben er 71 géén vrouw in het bestuur. 8,5 procent van alle bestuurders is momenteel een vrouw… Nu zouden we kunnen zeggen: ‘Ach, verder hebben we het wel prima hier, kijk maar effe wat je doet’, maar zonder protest geen verandering. Als Aletta Jacobs zoiets had gehad van ‘Joe!’ dan mochten vrouwen nog altijd niet stemmen.”

Waar het boek ‘Heb je nou al een vriend?’ over gaat

In acht hoofdstukken, met titels als ‘kerst met de fam’ en ‘bemoei je met je eigen lichaam’, gaan Marie Lotte en Nydia daarna in op 50 vragen/situaties waar vrouwen mee te maken krijgen, maar vaak geen antwoord op weten. Dit gaat gepaard met veel humor, waarbij de serieuze ondertoon over de ridicule vraagstelling van sommige mensen, niet uit het oog wordt verloren. Zo wordt bijvoorbeeld de bekende vraag ‘Ben je ongesteld of zo?’ behandeld. Een alom gehate vraag die iedere vrouw wel eens voorgeschoteld heeft gekregen van haar partner, vriendengroep of collega. “Het is nooit een oprechte vraag over onze cyclus. Sterker nog, over menstruatie praten we liever niet. We schamen ons voor doorlekken. Vragen fluisterend om tampons en transporteren die in onze mouw naar de wc.” Maar hoe reageer je op de vraag? “Ik dacht dat we het over (insert oorspronkelijk gespreksonderwerp) hadden, maar als je het over mijn cyclus wilt hebben, ga lekker zitten dan vertel ik je alles. Het was een warme dag in de zomer van 2003 en ik kan me de eerste pijnscheuten nog goed herinneren…”

‘Heb je nou al een vriend?’ heeft een feministisch tintje

‘Heb je nou al een vriend?’ mag dan een boek zijn waar met de nodige humor over onderwerpen wordt gesproken, het is wel deze aanpak die ervoor zorgt dat je je realiseert hoeveel onderwerpen onbesproken blijven. Marie Lotte en Nydia werpen deze heilige huisjes met enige kracht omver, zonder daarbij belerend te worden of de lezer een ongemakkelijk gevoel te geven. ‘Heb je nou al een vriend?’ is een sprankelend, feministisch relaas dat aan het denken zet.

Meer van Feel Good