Zie je scheel van al die schermen? Met deze 9 tips ga je vaker offline

En dit lees je dan terwijl je naar je smartphone staart, oh de ironie

tips minder schermtijd
Christian VierigGetty Images

Zit jouw telefoon zo goed als aan je hand vastgegroeid, haal je alles uit je Netflix-abonnement en zit je dan ook nog ongeveer de hele dag achter je computer op school of werk? Dan is het een wonder dat je nog geen chronische hoofdpijn én vierkante ogen hebt.

Verminder je schermtijd: 9 tips

Als je de uren optelt dat je per dag naar een scherm staart en het schaamrood à la minute op je kaken verschijnt, dan moet je misschien even doorlezen, en de volgende negen tips ter harte nemen.

1. Kom los van die Instagram-verslaving
Heb jij er – letterlijk en figuurlijk – een handje van om Instagram om de haverklap te openen en even door je tijdlijn te scrollen? Dan ben je niet de enige; uit onderzoek van NOS Stories is gebleken dat 40 procent zichzelf verslaafd vindt aan Insta. Ook sprak NOS een gedragspsycholoog die tips geeft. "Verwijder de app van je homescreen, of zelfs helemaal van je telefoon." Ben je nu in shock? Geen zorgen, je kan ook gewoon strenge afspraken maken met jezelf. "Laat jezelf maar een paar keer per dag even kort kijken op de app", adviseert de gedragspsycholoog. "Dan kun je de rest van de tijd echt focussen op andere dingen. Daar word je uiteindelijk nog veel gelukkiger van."

2. Neem je telefoon niet mee naar bed
Velen gaan slapen met hun smartphone, en staan er mee op. Vraag jezelf eens af of dat écht de manier is waarop je je dag wil beginnen. Staren naar een scherm kun (of moet) je tenslotte vaak nog de hele dag. Een zeer praktische oplossing hiervoor is – en je hebt 'm vast al vaker gehoord: neem je telefoon niet mee de slaapkamer in. En het smoesje 'maar mijn telefoon is ook mijn wekker' willen we niet horen; de wekker bestond eerder dan de smartphone en is – ja écht – nog steeds te koop.

3. Leg 'm vaker weg
Dit gaat je moeite kosten, maar leg dat ding gewoon eens iets vaker weg. In een la, of in een andere kamer. Als je je smartphone naast je laat liggen terwijl je aan het studeren of werken bent, ben je tóch eerder geneigd er even op te kijken. En ook hier zijn afspraken met jezelf key; als je jezelf voorneemt om 'm een uur weg te leggen, laat 'm dan ook écht een uur liggen.

4. Vertel het je vriend(en)
Een stok achter de deur als je zelf de motivatie niet bij elkaar kan sprokkelen om Instagram niet continu te openen, die telefoon even weg te leggen en 'm niet mee naar bed te nemen, zijn de mensen om je heen. Vertel je vriend(en) dat je probeert van je (semi-)verslaving af te komen. Kunnen zij je aan je haren terugtrekken als je tóch eerder dan dat uur weer stiekem naar die la sluipt.

5. Zet al je meldingen uit
Lig je niet in bed of je telefoon niet in die la, zorg er dan voor dat je zo min mogelijk afgeleid wordt door je telefoon door al je meldingen uit te zetten. Wanneer vriendin A op een Instagramfoto regeert hoeft ze heus niet meteen een reactie, en ook die net binnengekomen Snap van vriendin B hoeft niet metéén bekeken te worden; bepaal zelf wanneer je even een momentje neemt om de nodige apps te checken.

6. Ruim je smartphone op
Ga bij jezelf te rade: wat zijn nou precies je favoriete apps, en welke apps kun je prima zonder? Struin eens door je gedownloade apps in de App Store en ruim op die handel. Hetzelfde geldt voor de talloze groepschats op WhatsApp: in welke chats heb je een beetje een overbodige rol of wordt er alleen maar onzin geluld? Stap over die sociale drempel en uit die chats. Is die drempel toch een beetje te hoog voor je? Zet dan in ieder geval de meldingen van de chat uit.

7. Richt je beginscherm tactisch in
Nadat je de frisse wind door de App Store hebt gehaald en de overbodige apps de digitale deur uit hebt gestuurd, is het tijd om je beginscherm opnieuw in te richten. Doe dit tactisch, want de apps op je beginscherm zijn toch de apps die je het snelst opent. Tip: geef er vooral praktische apps een plaatsje, zoals een OV-app en een weer-app. Door alle entertainment-apps op je 'tweede scherm' te zetten, heb je toch nog even een luttele seconde extra om na te denken of je dat nou wel écht moet doen.

8. Beperk het bingewatchen
Dat overmatige telefoongebruik hebben we nu ongeveer wel gecoverd, maar net als Instagram is ook Netflix zo'n verslavingsgevoelige app waardoor je schermtijd al snel de spuigaten uit kan lopen. Vooral nu koning winter weer voor de deur staat, en het ene nieuwe seizoen na het andere op de streamingdienst verschijnt, is bingewatchen een verleidelijke keuze na een dagje hard studeren of werken. Snappen we, maar probeer je hoofd ook een beetje offline-tijd te gunnen. Kies je favo serie van dit moment waarvan je elke avond één aflevering mag kijken. En oké, in het weekend twee.

9. Probeer deze offline activiteiten
Niet kunnen Netflixen betekent niet dat je je hoeft te vervelen. Soms lijken we het even te vergeten, maar er zijn genoeg offline activiteiten die die kunt doen. Begin aan een boek, plof met een tijdschrift op de bank of doe eens een spelletje. Ook zeer rustgevend én praktisch: ruim je huis of kast op, neem een sportlesje of tref alvast wat voorbereidingen voor je lunch of avondeten voor de dag erna. Win-win, toch?

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Feel Good