Fijne tips voor iedereen die (vaker) vegan wil gaan

"MaAr HoE KoM Je dAn AaN Je PrOtEïNe?"

Vegan tips
Alexander SpatariGetty Images

Tien jaar geleden had ik een relatie met een jongen die veganist was. Destijds was veganisme nog bést een onderneming – het werd doorgaans door de massa afgedaan als een geitenwollensokken-dingetje, in veel restaurants waren er geen vegan opties, waardoor mijn toenmalige vriend ooit oprecht een tomaat op een bedje van ijsbergsla geserveerd kreeg. Ze hadden niets anders. In de supermarkt was je als veganist – naast groenten en bonen – aangewezen op dat ene blok tofu dat linksonder in een hoek verstopt lag, naast rijen en rijen vol vlees.

Hoe eet ik veganistisch?

Tegenwoordig zijn we een stuk bewuster bezig: veganisme is véél geaccepteerder, en naast veel meer vegans en vegetariërs zijn er steeds meer flexitariërs die ervoor kiezen om dierlijke producten vaker te skippen. In supermarkten is het assortiment aan vleesvervangers bijna net zo uitgebreid als het vlees-aanbod. Er is gewoonweg geen reden meer om íedere dag vlees of dierlijke producten te eten. Wil jij veganist worden of gewoon wat vaker veganistisch eten? Wij vertellen je hoe je het makkelijk maakt.

Maak je geen zorgen om proteïne

De meest irritante vraag die aan vegans wordt gesteld door mensen die vlees willen verdedigen: "MaAr HoE KoM Je dAn AaN Je PrOtEïNe?" - luister, Brenda, er zit genoeg proteïne in allerlei vegan producten: bonen, tofu, quinoa, noten, zaden... Als je je voldoende proteïne-rijke groenten als asperges, bloemkool en broccoli eet, kom je echt wel aan je dagelijkse dosis.

Weet wat je kan vervangen

Voor bijna ieder dierlijk product is wel een passende vervanger te vinden. Tegenwoordig heb je zo veel opties dat je niks meer tekort komt. In de meeste supermarkten is bijvoorbeeld vegan mayo te vinden, boter is te vervangen door plantaardige margarine, en als je het mij vraagt is havermelk of amandelmelk vele malen lekkerder dan koemelk - dus ook als je geen vegan-ambities hebt: maak die switch!

Bak je graag? In baksels vervang je een ei makkelijk door bijvoorbeeld appelmoes of geweekt lijnzaad. Zodra je weet dat je niet álles anders hoeft te doen, en gewoon nog kan blijven genieten van de meeste dingen die je lekker vindt, maar dan nét een beetje anders, zal het een stuk makkelijker zijn om te wennen aan je nieuwe levensstijl.

Laat je oude gewoontes los

Dat gezegd hebbende: een fout die we veel zien, is dat mensen opgegroeid zijn met aardappelen, groenten en vlees, en dat stramien vast willen houden in een vegan levensstijl. Ik kende een meisje dat vegan was, maar haar dieet bestond uit voornamelijk uit patat en ketchup. Dat is natuurlijk niet te manier. Kijk naar keukens waar vegan eten een stuk meer geïntegreerd is, zoals de Indiase of Midden-Oosterse keuken. Verdiep je een middag in YouTube-recepten en leg een voorraad van de lekkerste kruiden aan. Je maaltijden gaan er heel anders uitzien en that's a good thing. Niks mis met af en toe een vega-schnitzeltje, maar de basis moet anders. Falafel, geroosterde bloemkool, lekkere, rijke curry's boordevol groenten... Je gaat niets tekort komen.

Zorg voor satisfaction

Non-processed, vegan producten bevatten over het algemeen minder vet en zout, wat de producten zijn die juist zo verslavend zijn. Als je begint met vegan eten, kan het soms lijken alsof je een 'leeg' gevoel hebt, en je die vette hamburgers mist. Om die cravings te voorkomen kun je het beste zorgen dat je genoeg producten hebt met rijke, complexe smaken en genoeg vetten. Denk aan noten, avocado, olijven, zongedroogde tomaten of basilicum.

Wees lief voor jezelf

Besluit wat voor jou het beste werkt: sommige mensen stoppen cold turkey (or should we say tofurkey) met dierlijke producten, maar voor de veel mensen werkt het beter om eerst te minderen, of er een 30-dagen-challenge van te maken. Probeer gaandeweg steeds meer manieren te vinden om dierlijke producten achterwege te laten, tot het went. Op een gegeven moment heb je niet eens door dat je (bijna) volledig vegan eet. Word ook niet boos op jezelf als je een keer een slip-up hebt: er is geen 'verkeerde manier' om het te doen, het is al goed dat je je steentje bijdraagt. Daarmee doe je al meer dan de meesten.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Feel Good