Glamour's boekrecensent duikt ditmaal in het boek Nice Girls Don’t Get the Corner Office, van Lois P. Frankel en oordeelt of het boek de moeite waard is om te lezen.

Glamour's boekenclub: recensie over Nice Girls Don’t Get the Corner Office

Glamour's boekrecensent oordeelt of het boek de moeite waard is om te lezen

De dagen worden weer korter en ons verlangen om binnen te zijn groter. Glamour tipt je graag fijn leesvoer, zodat jij je Netflix dit najaar eens kunt inruilen voor een goed boek. We bijten het spits af met 'Nice Girls Don’t Get the Corner Office' van Lois P. Frankel.

Je kent ze wel, van die types die het helemaal voor elkaar hebben. Die iedere ochtend stralend binnenkomen: strak in de lak, geen walletje onder hun ogen te bespeuren en met een glimlach waar zelfs een Miss jaloers op zou worden. Terwijl jij al twee uur zit te zwoegen op een nieuwe opdracht en begint aan je vierde kop koffie, kletsen zij ronduit met de baas over het weekend. Behoor jij tot de ‘zwoegende’ categorie? Dan is het tijd om het roer om te gooien met ‘Nice Girls Don’t Get the Corner Office’.

Minder vrouwen aan het roer
‘Nice Girls Don’t Get the Corner Office’ zal je vast wel bekend voorkomen. Coach en bedrijfstrainer Lois P. Frankel schreef de eerste versie van het boek al in 2004, maar vond het tijd voor een update. Het aantal bedrijven dat door vrouwen wordt gerund blijkt nog steeds op een schrikbarende acht procent te staan en maar twintig landen in de wereld hebben een vrouwelijk staatshoofd. Hoewel vrouwen zich steeds meer ontwikkelen en opkomen voor hun rechten, vindt Frankel het tijd dat ze dit ook tussen de kantoormuren toepassen.

133 typische fouten die vrouwen maken
Aan de hand van 133 typische fouten die vrouwen op het werk maken, neemt Frankel je met haar vlotte schrijfstijl mee in de wereld van de kantoorpsyche. Hou maar op met overwerken, flirten met de baas voor een promotie en vooral met hard werken. Richt je in plaats daarvan op het opbouwen van een netwerk, je social media pagina’s een goede schoonmaakbeurt geven en je mond opentrekken in vergaderingen. Als een ware Mr. Miyagi vertelt Frankel, aan de hand van praktijkvoorbeelden, wat je wel en wat je vooral niet moet doen. Ze geeft bijvoorbeeld tips over hoe je om kunt gaan met lastige situaties, zoals wanneer een collega er tijdens een vergadering vandoor gaat met jouw idee. Frankel: “Als iemand iets zegt wat jij net zei, benoem het dan: ‘Ik geloof dat je voortbouwt op mijn suggestie van daarnet, dus ik sta erachter’.”

Kantoorpolitiek
Het klinken als clichétips, maar ze werken wel. Als freelancer heb ik zelf niet veel te maken met de kantoorpolitiek, maar ook ik moet onderhandelen over salaris. Een aangelegenheid die ik altijd zo lang mogelijk uitstel. Met het boek van Frankel in mijn tas ging ik afgelopen maand de onderhandeling aan en wist er prompt een aantal tientjes bij te praten.

Steken laten vallen
Is dan alles aan dit boek perfect? Frankel heeft dit boek opgedeeld in zeven hoofdonderwerpen, waar ‘uiterlijk’ er één van is. Hoewel Frankel dit boek een update heeft gegeven, laat ze bij dit hoofdstuk een aantal steken vallen. Als het aan de schrijver ligt gaan we massaal naar het werk in een nette jurk, halfhoge zwarte hakken, afgetopt met een parelketting om je nek. In een tijd waar individualiteit voorop staat zijn deze tips niet meer van toepassing. Daarnaast denk ik dat ik voor de hele vrouwelijke natie kan spreken als ik zeg dat we begrijpen dat het voor sommige beroepen niet handig is om je tattoo artist vrijspel op je gezicht te geven.

Conclusie
Gelukkig bieden de andere tips wel handvatten waar we iets aan hebben. Maar neem ook deze vooral niet te serieus. Een beetje ‘wax on, wax off’ van Mr. Miyagi en een vleugje van jezelf, dan kom je er wel.

Nice girls don't get the corner office door Lois Frankel, via Bol.com voor €15.

Menu
Ads for you!