Het einde van het jaar is in zicht en dat is te merken. In het leven van een ondernemer bestaat geen stopknop. Het werk gaat altijd door en als ik ’s nachts in bed lig, kom ik op de beste ideeën over hoe ik mijn goals kan bereiken.

Zo haal je ondanks de eindejaarsdip en stress tóch al je doelen

De founder van The Goaldiggers Club geeft 4 tips waardoor het behalen van je eindejaarsdoelen ineens heel realistisch lijkt

Eve Tomaszewski is redacteur, host en founder van The Goaldiggers Club, een platform dat via online content en real life events verhalen deelt van en voor ondernemende vrouwen om elkaar te supporten op de weg naar succes en tegelijkertijd een succesvol en gelukkig leven te leiden.

Het einde van het jaar is in zicht en dat is te merken. In het leven van een ondernemer bestaat geen stopknop. Het werk gaat altijd door en als ik ’s nachts in bed lig, kom ik op de beste ideeën over hoe ik mijn goals kan bereiken. Dat is oké. Ik doe wat ik leuk vind en word elke dag weer geïnspireerd door de vrouwen waarmee ik samenwerk. Maar ik merk dat ik this time of the year sneller moe en gestrest ben en dat ik me moeilijker kan concentreren. Toch moeten de deadlines ook nu gewoon worden gehaald. Hoe je het meeste uit je werkdagen haal op momenten dat het even wat minder gaat? Zo! 

Erken je gevoelens 
Het is oké om je soms even kut te voelen. Erken dat gevoel, je hoeft niet altijd full speed te gaan. Het gaat mis op het moment dat je die gedachten gaat veroordelen. Vroeger dacht ik op dat soort momenten vaak: waarom voel ik me nou zo, ik heb geen tijd om me zo te voelen of ik mag me niet zo voelen. Dat heb ik mezelf afgeleerd. Nogmaals: het is oké. Je hoeft niet altijd full speed te gaan en je lichaam en mind geven niet voor niets een seintje als het allemaal even wat minder gaat. Luister ernaar. Ontken en veroordeel het niet. Doe het gewoon even wat rustiger aan. 

Blijf in je ritme
Hoe verleidelijk het ook is om ’s morgens te blijven liggen en ’s middags eerder te stoppen, doe het niet en hou vast aan je ritme. Focus je op hoe je je tijd indeelt. Plan de taken waarvoor je je moet concentreren ‘s ochtends in en bewaar andere to do’s voor aan het einde van de dag. Als ik toch behoefte aan time off heb, dan plan ik mijn vrije momenten in gedurende de dag. Dan kan ik extra genieten van een langere lunchpauze of een koffiebreak met een vriendin. 

Zorg goed voor jezelf 
Het eerste wat erbij inschiet tijdens dit soort dagen is goed voor mijzelf zorgen. Toch probeer ik het te blijven doen. Ik begin ’s morgens met tien minuten mediteren en zorg ervoor dat ik alles in huis heb (havermout, blauwe bessen, amandelmelk) voor een makkelijk te bereiden ontbijtje. Om 13.00 gaat het alarm op mijn telefoon dat me eraan herinnert om te lunchen. Ook als ik geen zin heb, zeg ik mijn afspraak met mijn personal trainer Melisa Dierx van Klaever Health nooit af. Maar goed ook, want ik voel me na afloop van een sportsessie altijd beter dan toen ik aan de training begon en ben dan helemaal opgeladen en klaar om weer achter mijn goals aan te gaan. 

Maak een succesenlijst
Sluit je dag af met het benoemen van je successen. Er is altijd iets om trots op te zijn. Ik maak elke dag voordat ik naar bed ga een successenlijst. Hierop staan dingen die ik heb ondernomen om dichter bij mijn goals te komen, taken die ik succesvol heb afgerond, maar ook alles waarvoor ik dankbaar ben. Van coach Floortje Lopes heb ik geleerd dat ook fouten thuishoren op een successenlijst, want wanneer je een fout erkent, kun je deze corrigeren en dat leidt tot groei.

Menu
Ads for you!

Hi you!

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Glamour.
Dit vinden wij jammer, want daardoor missen we inkomsten die we hard nodig hebben om jou
de meest awesome content te bieden? Merk dan onze site als 'veilig' aan en volg deze instructies.

Thanks a million!

Sluiten