Noem één romantische klassieker en het gros zou "de Titanic" blèren. Maar sinds de release van de film in 1997 is er één groot vraagteken. Want waarom, wáárom kroop Jack niet op de deur bij Rose, vlak nadat het schip volledig was gezonken?

Hierdoor klom Jack niet op de deur bij Rose in de Titanic

Fans vragen het zich al sinds de release in 1997 af

Noem één romantische klassieker en het gros zou "de Titanic" blèren. Maar sinds de release van de film in 1997 is er één groot vraagteken. Want waarom, wáárom kroop Jack niet op de deur bij Rose, vlak nadat het schip volledig was gezonken? Regisseur James Cameron zegt het antwoord te hebben.

De hamvraag
Fans van de film vragen het zich al járen af. Waarom liet Leonardo DiCaprio (Jack) in de Titanic zijn eigen noodlot bepalen door niet op de deur te kruipen waar zijn grote liefde Kate Winslet (Rose) op dobberde. Er was immers ruimte genoeg? En als je dan toch denkt te gaan overlijden, dan grijp je toch in ieder geval de allerlaatste mogelijkheid aan om jezelf in leven te houden. Toch?


'Het antwoord is doodsimpel'
Nou, niet dus. Jack stierf en Rose zat nog op de deur. Dat zorgde uiteraard voor vraagtekens, die met geen Tipp-ex of backspace te verwijderen zijn. Maar de regisseur van de film James Cameron komt nu eindelijk met een bescheiden verklaring voor de opvallende Titanic scène. Dat er voor deze scène gekozen om Jack te laten sterven door hem niet op de deur te laten kruipen is volgens de regisseur heel simpel. Zo zegt hij tegen Vanity Fair: "Het antwoord is doodsimpel, omdat het op pagina 147 van het script staat dat Jack doodgaat." De hele scène is volgens hem dan ook een artistieke keuze, en wat hem betreft is het zelfs een beetje "gek" dat mensen duizend jaar naar dato nog steeds over deze scène praten. Precies, je hart is zojuist in de blender gepropt. We feel the same. 

Artistieke keuze
'Vervolgens wijdt de regisseur in hetzelfde interview uit over het feit dat het einde van de film heel weinig zou betekenen als Jack nog had geleefd. "De film draait om 'dood' en 'scheiding', hij moest doodgaan. Het was de deurscène of iets anders dat hem doodde. Dat heet kunst, dingen gebeuren om een artistieke reden niet om natuurkundige redenen." Bam, kom maar door met de zakdoeken.

Menu
Ads for you!

Hi you!

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Glamour.
Dit vinden wij jammer, want daardoor missen we inkomsten die we hard nodig hebben om jou
de meest awesome content te bieden? Merk dan onze site als 'veilig' aan en volg deze instructies.

Thanks a million!

Sluiten