Uiterlijk is vaak een invalshoek als het op vrouwen aankomt, terwijl het bij mannen gaat om de wapenfeiten die diegene heeft bereikt.

Dit instagram-account laat alle vrouwenclichés in de media zien

Heel de maand september oog voor 'beperkt zicht'


''Blonde manager verdubbelt winst in een jaar.'' Waarschijnlijk lees je een kop zoals deze alleen als het over een vrouwelijke manager gaat. Uiterlijk is vaak een invalshoek als het op vrouwen aankomt, terwijl het bij mannen gaat om de wapenfeiten die diegene heeft bereikt. Een voorbeeld van beperkt zicht. 

Beperkt Zicht is dan ook de naam van een campagne die hier meer aandacht voor wil vragen: stereotypering van vrouwen in de media. Women Inc., de Nederlandse netwerkorganisatie achter de campagne, weet dat dit vaak onbewust gebeurt. Enkele voorbeelden:  


Door de hashtag #beperktzicht te gebruiken, kan iedereen op social media zijn of haar 'beperkt zicht-vondst delen. Eigen ervaringen, uitspraken in tv-programma's of krantenkoppen. Barry Atsma en Tanja Jess dragen zo al bij aan het bewustzijn. 



Hoe herken je stereotypering en waarom is het belangrijk om dit op te merken? Redacteur van Women Inc. Berna Toprak vertelt het hieronder. 


Women Inc. liet ook een onderzoek doen. Want Beperkt Zicht en beeldvorming zit 'em niet alleen in ongelukkige krantenkoppen, maar ook in films en diversiteit op tv. Zo kwam bijvoorbeeld uit het onderzoek dat mannen niet alleen veel vaker te zien zijn in de media, ze worden ook vaker in beeld gebracht als expert. Van alle experts in de Nederlandse media is 88 procent man en 12 procent vrouw. En in grote, populaire films verschijnen twee keer zoveel mannen als vrouwen. Hieronder zie je de bevindingen weergegeven. 

De campagne Beperkt Zicht loopt tot eind september. Women Inc. gaat ondertussen door met andere doelstellingen, gelijke lonen voor mannen en vrouwen bijvoorbeeld. Wil je op de hoogte blijven van de interessente en leerzame events en campagnes van Women Inc? Like haar dan op Facebook.

Menu
Ads for you!

Hi you!

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Glamour.
Dit vinden wij jammer, want daardoor missen we inkomsten die we hard nodig hebben om jou
de meest awesome content te bieden? Merk dan onze site als 'veilig' aan en volg deze instructies.

Thanks a million!

Sluiten