H&M verkocht een kindertrui met de tekst 'coolest monkey in the jungle' in een advertentie met een donker jongetje. Verschillende mensen vinden de afbeelding racistisch en beledigend. H&M reageert op Instagram.

H&M reageert op ophef rondom racistische advertentie

Verschillende mensen, waaronder rapper The Weeknd, reageerden gechoqueerd

De Zweedse kledingketen H&M ligt sinds maandag onder vuur vanwege een advertentie die als racistisch wordt gezien. Op de campagnefoto zien we een jongen met een donkere huidskleur die een trui draagt met de tekst ‘coolest monkey in the jungle’. 

The Weeknd reageert
Social media ontplofte met negatieve reacties. Ook de bekende rapper The Weeknd liet weten dat hij de actie van H&M not done vindt. Op Twitter zegt hij dat de foto hem choqueert, geneert en beledigt. Hoewel de Canadese rapper eerder samenwerkte met H&M, zegt hij nu dat hij door de advertentie niet meer met H&M wil werken.

Reactie van H&M
H&M heeft inmiddels gereageerd op alle ophef. De modeketen plaatst een foto op Instagram met de tekst:

“We begrijpen dat veel mensen boos zijn vanwege de foto van de kindertrui. Wij, de werknemers van H&M, zijn het met jullie eens.

Het spijt ons vreselijk dat de foto genomen is en dat deze tekst op een trui gezet is. We hebben de afbeelding van al onze kanalen verwijderd en de trui uit het assortiment gehaald.

Het is duidelijk dat onze regels niet goed nagevolgd zijn. Daar is geen twijfel over mogelijk. We gaan precies uitzoeken waarom dit gebeurd is, om te voorkomen dat een fout als deze ooit nog gemaakt wordt.”


Menu
Ads for you!

Hi you!

We zien dat je een adblocker gebruikt, die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Glamour.
Dit vinden wij jammer, want daardoor missen we inkomsten die we hard nodig hebben om jou
de meest awesome content te bieden. Wil je ons helpen? Merk dan onze site als 'veilig' aan en volg deze instructies.

Dankjewel! X Glamour!

Sluiten