5 vormen van self-care na een break-up die kunnen voorkomen dat je in een opwelling een pony knipt

Mental health is ook health

Mooie, jonge vrouw
Natalia Mantini / Refinery29 for Getty ImagesGetty Images

En dan gaat ineens je relatie uit. Een break-up is nooit makkelijk; of het einde van de relatie nu al een tijdje in zicht was, of dat het geheel onverwacht kwam. Je trommelt je vriendinnen op om je te komen steunen, en je verhaal doen helpt enorm. Met wat wijntjes en het fijne gezelschap voel je je een stuk beter, en dan... gaan ze naar huis. En dan ben je alleen. Waar je je 20 minuten geleden nog een strong independent woman voelde toen je onder aanmoedigend gejuich van je vriendinnen riep dat je ex in de stront kan zakken, voel je je nu iets minder stabiel.

Geen paniek, het overkomt de besten onder ons. Huilen mag. Huilen is goed. Zorg alleen dat je geen gekke dingen doet en in een opwelling een pony knipt omdat 'alles even anders moet'. Met de onderstaande tools verwerk jij je break-up op een gezonde manier.

Schrijf het van je af

Neem aan het einde van de dag een momentje om je gedachten van je af te schrijven. Dat kan in de vorm van een dagboek waarin je opschrijft hoe kut je je voelt, een 'witboek' waarin je alléén de positieve kanten van een dag opschrijft, of in de vorm van brieven aan je ex, die je natuurlijk niet opstuurt (looking at you, Lara-Jean). Vooral die laatste vorm kan helpen om closure te krijgen, omdat je 'gesprekken' met je ex kan hebben die in het echt totaal niet bevorderlijk zijn. Schrijf maar op dat hij een ontzettende bokkelul is. Schrijf maar op dat je beter verdient en dat hij waarschijnlijk alleen gaat sterven. Dat lucht ontzettend op en het is gezonder om het in de echo chamber van je goed-beveiligde notes te schrijven dan het in een emotionele bui naar hem te appen.

Maak een afspraak met een therapeut

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar met een therapeut praten is voor iedereen waardevol. Sommige mensen zouden wel willen gaan, maar ze moeten eerst die drempel over: bij sommigen rust er nog een stigma op (als je in therapie gaat ben je 'gek'). Anderen zijn bang dat ze niet zomaar een verwijzing van hun huisarts krijgen. Gaat het echt niet goed met je na een break-up? Ga dan gewoon even langs bij de huisarts. Als jij je niet goed voelt en het je leven op een aanzienlijke manier beïnvloedt, hoor je gewoon een doorverwijzing te krijgen.

Bepaal je patronen

Een psycholoog kan je helpen om je leven in perspectief te brengen en jouw patronen te bepalen. Geen behoefte aan een psycholoog? Dan kun je er alsnog baat bij hebben om je patronen te bepalen. Dat kan zelf met werkboeken als Patronen Doorbreken, door Van Genderen, Jacob en Seebauer. Val je steeds op de verkeerde types? Raak je snel verveeld in relaties? Laat je anderen constant over jouw grenzen heen marcheren? Door te bepalen welk gedrag jij steeds opnieuw vertoont én uit te zoeken waar dit gedrag vandaan komt (bijna altijd iets uit je jeugd) kun je eindelijk je toxic patronen doorbreken. Het is niet nodig om steeds dezelfde fouten te maken.

Laat het verleden in het verleden

Het heeft geen zin om eindeloos te gaan zitten malen over wat er wellicht anders had kunnen zijn. Er is maar één tijdlijn in het leven, en dat is de huidige. Betrap je jezelf erop dat je verdwaald raakt in een web van 'wat-als-ik-hem-die-ene-avond-gewoon-FIFA-had-laten-spelen'-gedachten, mediteer dan even. Even tien minuutjes je hoofd helemaal leegmaken, met een app als Headspace of, onze favoriet: de app van Sam Harris. Ga dan terug naar punt één en schrijf het van je af, accepterend dat hoewel je nu niets meer aan de situatie kan veranderen, je er in elk geval wel van kan leren.

Wees lief voor jezelf

Behandel jezelf zoals je je beste vriendin zou behandelen. Trakteer jezelf op die massage of die ene jurk die je online had gezien. Kijk The Notebook honderd keer en weet dat het oké is om te huilen. Luister naar Celine Dion – en weet dat het oké is om te huilen. Over een tijd is het niet meer dan een wijze les.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Relatie