Relatie-experts geven 12 tips voor koppels die ruzie maken

Pro tip: stop met proberen de ruzie te winnen

affectionate young couple hugging in bed
Westend61Getty Images

Ben je iemand die snel opvliegend is en lopen kleine meningsverschillen vaak uit op een totale oorlog? Of ben je juist iemand die nooit ruzie maakt, omdat je denkt dat de makkelijkste weg naar harmonie is om je zorgen niet te uiten? Wat voor type ruziemaker je ook bent, we hebben advies voor je. Hieronder delen relatietherapeuten twaalf tips om te helpen bij een eerlijke strijd.

  1. Haal adem
    Als je kwaad bent, kan je het best proberen om diep adem te halen en jezelf af te vragen wat het nut is van deze boosheid. Je kan oefenen met diafragmatisch ademen, dit zorgt dat je rust activeert. Je kan bijvoorbeeld één hand op je borst leggen en de andere op de buik. Adem langzaam in en uit door je neus. Door te kalmeren kan je de situatie helderder bekijken.

  2. Overweeg om een gesprek te plannen
    Een goede manier om een oneerlijke ruzie te voorkomen is om je partner van tevoren te vertellen dat je een bepaald probleem wilt bespreken. Emily Jamea vertelt dat als je tijd uittrekt om over een specifiek probleem te praten, je partner er ook over na kan denken. Hierdoor kan je het gesprek met kwetsbaarheid benaderen, in plaats van op een aanvallende manier.

  3. Blijf bij het onderwerp
    In het heetst van de strijd is het verleidelijk om elk probleem dat je ooit hebt gehad in één ruzie te verpakken. Dit is overweldigend voor de persoon met wie je ruzie hebt, en het is geen productieve manier om te praten over waarom je eigenlijk boos bent. Het is beter om je te concentreren op dat ene punt dat je wil bespreken, zegt Dr. Jamea. Vooral als het doel is om tot een oplossing te komen.

  4. Vecht niet om te winnen
    Nadat je jezelf eraan herinnerd hebt dat jij en je partner in hetzelfde team zitten, is het handig te proberen om er geen strijd van te maken. Je relatie is geen ‘dictatuur’ en het is niet echt een democratie omdat je met z'n tweeën bent. Wat je dan hebt, is een compromis, legt Dr. Jamea uit. Echt winnen betekent samenwerken.

  5. Probeer open te staan voor elkaars problemen
    Het maakt niet uit wie er praat, het kan moeilijk zijn om open te blijven als je boos bent. “Als we onze partner afschrikken of hun zorgen minimaliseren, zal hij of zij het uiteindelijk meerdere keren moeten herhalen,” zegt Dr. Jamea. “En elke keer als het ter sprake komt, wordt het luider en luider.” Daardoor kan een klein probleem in een groot probleem veranderen. Probeer in plaats van je zorgen weg te wuiven of te negeren, diep adem te halen en te luisteren naar wat je partner zegt.

  6. Herhaal wat je hoort
    “Eén van de beste manieren om open te blijven, is om de uitspraken van je partner te herhalen. Zodat diegene zich gehoord en begrepen voelt en indien nodig zichzelf kan verduidelijken,” zegt Dr. Franco. Je kan dus zeggen: “Ik begrijp dat je je boos voelt als je mij iets vraagt en ik het toch niet doe.” Hiermee kan je streven naar wederzijds begrip. Soms kan iets terug horen al genoeg zijn om toch dat éne kwetsende niet te zeggen.

  7. Gebruik 'ik'-uitspraken
    Door uitspraken te gebruiken die op jou gericht zijn, kan het commentaar minder hard overkomen. Voordat je te creatief wordt met ‘ik’-uitspraken, moet je weten dat ze geen dingen moeten bevatten als "Ik haat het als..." Probeer in plaats daarvan zinnen als: "Als X gebeurt, voel ik me Y." Dit neemt niet alle mogelijke spanning weg, maar het kan je partner helpen begrijpen hoe jij bepaald gedrag ervaart zonder onnodig veroordelend of kritisch over te komen.

  8. Zoek een gemeenschappelijke basis
    Zoals we al eerder zeiden: goed luisteren en vragen of je partner het snapt, kan helpen om de discussie op te lossen. Nog een tip? Erken wanneer je het eens bent met of op zijn minst begrijpt waar de andere persoon vandaan komt. "Als we onze gedachten en gevoelens over een bepaald onderwerp uitpluizen, kunnen we gebieden identificeren waar we overlappen," legt Dr. Jamea uit. "En als we dat doen, is het makkelijker om compromissen te sluiten en met een oplossing te komen."

  9. Laat scheldwoorden achterwege
    Gezond verstand kan verdwijnen als emoties hoog oplopen. Probeer dan niet op een kleinerende, respectloze of beledigende manier te praten. Lullig zijn kan op dat moment goed aanvoelen, maar het leidt af van de oplossing waar je naar streeft en kan zelfs blijvende schade aan je relatie toebrengen.

  10. Neem een pauze (maar ga niet zomaar weg)
    Loopt de ruzie echt uit de hand? Neem een pauze. Deze pauze lijkt misschien makkelijk, maar er is veel volwassenheid voor nodig om het voor elkaar te krijgen. “Je moet kunnen aangeven wat je gevoelens zijn, vragen om een pauze en een specifiek moment geven wanneer je erop terugkomt,” aldus Dr. Franco. “Op deze manier toon je bezorgdheid en liefde voor je relatie.”

  11. Stel grenzen
    Om pauzes makkelijker te maken kan je ‘eerlijke strijd-grenzen' stellen. Denk hierbij aan het niet tolereren van schelden, agressie of iets anders waar jullie je beiden niet prettig bij voelen. Deze richtlijnen helpen om het respect te behouden en ons emotioneel te beschermen, legt Dr. Jamea uit.

  12. Overweeg een nazorg ritueel
    Nadat je ruzie hebt gehad, moet je ook weer uit deze 'rol' stappen. Nazorg kan bestaan uit elkaar knuffelen in stilte, vragen stellen die bedoeld zijn om intimiteit en verbinding te herstellen of make-up sex. “Elke keer dat je een sterke emotionele reactie hebt, kan iets dat lijkt op een versie van nazorg nuttig zijn,” vertelt psycholoog Dr. Powell.

    Dus onthoud: na regen komt zonneschijn.

    Dit artikel verscheen eerder op SELF.

    This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
    Advertentie - Lees hieronder verder
    Meer van Relatie