Glamour’s boekenclub: recensie over ‘Poezenpraat'

De schrijvers nemen je mee in de wereld van ‘alles kits achter de rits'

They come in all different shapes and sizes
Adene Sanchez Yuri Arcurs YAPR Getty Images

Glamour tipt je graag fijn leesvoer, daarom beoordeelt boekrecensent Saraï van Well of het boek de moeite waard is of niet. Deze keer: Poezenpraat van Loes Hegeman en Tess Wemeijer

Poezenpraat

Flamoes, Joni, Vajajay en het door juf Ank weer bekend gemaakte synoniem ‘voorbips’. De helft van de wereldbevolking heeft een vagina en toch heerst er een soort taboe op om over te praten. Tijd om daar verandering in te brengen, dachten glamours health blogger Loes Hegeman en Tess Wemeijer met ‘Poezenpraat.’.

‘Dit boek is geschreven voor alle nieuwsgierige aagjes en studentes die eens wat meer willen weten over hoe de zaakjes geregeld zijn. Voor iedereen die in de paniek schiet bij een vergeten pil en het stiekem doodeng vindt om naar de huisarts of gynaecoloog te gaan. En voor iedereen die na afloop van de seksuele voorlichting op de middelbare school toch nog wat vragen had.” Jonge artsen Hegeman en Wemeijer (huisgenoten, geneeskunde studie-buddy’s en bovenal goede vriendinnen) steken dit boek op een vlotte, luchtige manier in. Na een korte introductie en een humorvolle uitleg over het studentenleven, inclusief de oh zo bekende ‘Ome Duo’ en studentenhuissituaties, nemen je ze mee in de wereld van ‘Alles kits achter de rits.'

Taboedoorbrekend
De artsen creëren een ongedwongen sfeer in het boek, waarbij ze zelf fungeren als twee goede vriendinnen die je meenemen in onderwerpen als menstruatiecups, punani-pimping, verschillende soa’s en endometriose (een ziektebeeld waarbij vrouwen vaak last hebben van chronische buikpijn, toenemende pijn tijdens de menstruatie en pijn tijdens seks. In plaats van op de normale plaats, aan de binnenkant van de baarmoeder, zijn er stukjes baarmoederslijmvlies buiten de baarmoeder gaan groeien). Hierbij geven ze alle ins en outs en beantwoorden ze vragen die je misschien niet aan de dokter zou durven vragen.

Taboedoorbrekend mag dit boek dan ook zeker worden genoemd, Hegeman en Wemeijer zetten een belangrijke stap in het bespreekbaar maken van de vagina. Zodat problemen waar vrouwen soms jarenlang mee blijven lopen, met alle gevolgen van dien, aangepakt kunnen worden. Of zoals de schrijvers het doeltreffend samenvatten: "Ons doel? Het boek na afloop dichtslaan en denken: Zie je wel, ik ben niet de enige!"

Stories
De schrijfsters hebben van ‘Poezenpraat’ zeker niet alleen een boek gemaakt met uitleg en tips, ook behandelen ze in kaders verhalen van mensen uit hun omgeving die de meest grappige dingen meemaken. "Een gevoel van euforie overviel haar toen ze met condooms de winkel uitliep. Om dit geluksgevoel te delen, stuurde ze een sms naar de gelukkige voor wie de condooms bedoeld waren. Bij nader inzien bleek dat de sms naar haar oma was verzonden." Het is deze humorvolle insteek in combinatie met serieuze, informatieve stukken die het boek mateloos interessant maakt.

Conclusie
Poezenpraat’ is een taboedoorbrekend boek, een prachtig geschreven naslagwerk dat een must is voor iedere vrouw om gelezen te hebben.

Meer van Sex