Glamour's Anke: Zó scoor je je droombaan bij een modeblad

'If you can dream it, you can do it!'

anke de jong
Robin van der Schaft

Ik ben opgegroeid op een boerderij in Friesland, ver weg van alle glitter en glamour. ik kan me nog heel goed herinneren dat mijn moeder veel magazines las, die ik vaak inpikte. Ik las ze van voor naar achteren en ik dacht alleen maar: 'Wauw, stel je voor dat je bij een tijdschrift werkt en dit mag maken.' Vanaf dat moment droomde ik ervan om later bij een groot magazine aan de slag te kunnen en na hard werken, werd die droom realiteit.

Van Friesland naar Amsterdam

Ik dacht vaak na over een baan in de media, maar wat ik later precies wilde doen, wist ik echt nog niet. Wat ik wél zeker wist, was dat ik weg wilde uit Friesland en in Amsterdam wilde wonen. Ik ben toen op zoek gegaan naar een studie die bij mij paste en dit werd uiteindelijk de opleiding Media, Informatie & Communicatie. Daar kwam ik erachter dat ik meer feeling heb met de marketingkant van de media. Mijn leraar zei toen ook tegen mij: ‘Goh Anke, moet je niet de marketingkant opgaan?’ en dit deed ik. Ik solliciteerde als marketingstagiaire bij JAN magazine en tijdens mijn stage wist ik het meteen; dit is het.

Werken bij Glamour

Vroeger, toen Glamour nog niet verkrijgbaar was in Nederland, kende ik het al via een vriendinnetje van mij. Zij is half-Amerikaans en kreeg iedere maand de Amerikaanse Glamour opgestuurd van haar oma die in de Verenigde Staten woont. In spanning zaten we dan met z’n tweetjes bij de brievenbus te wachten tot-ie ein-de-lijk binnenkwam. Toen Glamour later werd gelanceerd in Nederland had ik geen twijfels. Al zou ik iedere dag koffie moeten schenken voor iedereen; ik moest en zou er werken. Dát was mijn ultieme droom.

'Al zou ik iedere dag koffie moeten schenken voor iedereen; ik moest en zou er werken'

Mijn droom kwam uit, ik solliciteerde als Brandmanager bij Glamour en niet veel later ging ik daar aan de slag. Toen de vorige hoofdredacteur, Sanne Groot Koerkamp, besloot te stoppen, vroeg ze aan mij of ik haar functie wilde overnemen. Ik twijfelde of ik dit wel kon, maar die werden door haar weggenomen; ze wilde maar één iemand die haar zou opvolgen en dat was ik. Ik probeer me daarom ook altijd vast te houden aan de bekende quote van Pippi Langkous: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.’ Ik heb veel geluk gehad dat mensen om mij heen in mij geloofden en mij deze kans aanboden. Ik heb deze kans toen met beide handen aangegrepen, en kijk waar ik nu sta. Als ik het niet had gedaan was ik nu niet hoofdredacteur geweest van het leukste magazine ever en had ik alle leuke dingen gemist. If you can dream it, you can do it!

Zo ziet een dag van een hoofdredacteur eruit

Mijn dagen zijn altijd heel verschillend. Ze bestaan voornamelijk uit meetings, brainstormsessies voor het magazine en online, personeelszaken en veel afspraken bij merken om te kijken of daar een interessante samenwerking uit kan komen. Ik ontmoet tijdens mijn werk veel inspirerende mensen. Met marketing zijn we altijd aan het kijken hoe we onze evenementen nog cooler en groter kunnen maken. ’s Avonds zijn er vaak diners, lanceringen en presentaties van merken en producten. Daarnaast doe ik soms ook nog wat tv-dingen en heb ik elke dag zo ongeveer 150 mails die ik moet wegwerken. Maar wat ik het allerbelangrijkste vind, is zorgen voor het team.

Ik heb vaak moeite met balans vinden tussen werk en privé. Mijn werk stopt namelijk nooit. Glamour.nl en de socials lopen door, dus ik ben er continu mee bezig en ik word vaak in de avond of in het weekend gebeld om ergens mijn mening over te geven. Het heeft veel van mijn privéleven gekost, Glamour staat nu eenmaal op nummer één.

Sollicitatietips

  • Het gaat er niet om wat je kan. Je kan alles leren, maar je moet het echt willen. Interesse? Vraag dan of je een dagje mee mag lopen om te kijken wat er allemaal te doen is.
  • Voorbereiding is alles! Als jij stage wil lopen bij een magazine moet je de laatste twee nummers van voor tot achter kennen, de site uitpluizen, kunnen uitleggen wat je van het magazine vindt, de events kennen en misschien wel het allerbelangrijkste; waarom moeten ze voor jou gaan.
  • Stage is heel bepalend omdat je een kijkje krijgt in de branche en het bedrijf, en zo kom je erachter of je het ook echt leuk vindt. Zonder stage is het moeilijker om bij een magazine te komen. Stagelopen is the key!
  • Met een originele sollicitatiebrief en CV scoor je echt al tien punten.
  • Wil jij graag stage lopen bij het Glamour? Wij zijn per juni/ juli 2020 op zoek naar een online redactie stagiair(e) en een communicatie stagiair(e).

    This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

    This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
    Advertentie - Lees hieronder verder
    Meer van Power