Zo maak je makkelijk zelf gelukshormonen aan ten tijde van de coronacrisis

*Insert happy feelings*

portrait of young confident women smiling
Lara Callahan / Refinery29 for Getty ImagesGetty Images

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: het zijn rare tijden. De Coronacrisis doet een hoop met onze emoties. Sommige dagen gaat het goed, andere dagen iets minder. Wanneer je je down voelt, maakt je lichaam logischerwijs ook minder gelukshormonen aan. Wat je kunt doen om dat te verhelpen? Nou - méér gelukshormonen aanmaken.

Gelukshormonen aanmaken

Dat gelukkige gevoel dat je (hopelijk vaak) ervaart, dat ontstaat doordat je lichaam op bepaalde momenten specifieke stofjes aanmaakt. De vier belangrijkste 'gelukshormonen' zijn Dopamine, Oxytocine (ook wel het 'knuffelhormoon' genoemd), Endorfine (helpt tegen stress) en Serotonine. Die hormonen kun je zelf op een natuurlijke manier opwekken. Hieronder vijf simpele methodes die helpen met het aanmaken van gelukshormonen.

Meditatie

Hier zijn we weer met onze 'ga mediteren!'-tip. Het is wetenschappelijk bewezen dat er bij mediteren gelukshormonen vrijkomen. Probeer deze meditatie apps uit of ga op zoek naar specifieke meditaties die gericht zijn op het aanmaken van gelukshormonen, zoals deze meditatie voor meer Oxytocine.

Sporten

Kijk je ook weleens vol verbazing toe hoe alle fitgirls en -boys met plezier iedere week (of zelfs iedere dag) hun workout via social media delen? Nou, nu snap je misschien waarom: een simpele manier om Endorfine aan te maken, is door te sporten. Probeer deze makkelijke en snelle workout voor thuis eens of duik in de yoga-video's.

Seks

Je had het misschien al wel door, maar seks - als je het goed doet - voelt goed. Héél goed. En dat is niet voor niets. Je lichaam maakt een flinke lading Endorfine aan als je een orgasme krijgt. Goed nieuws voor degenen die tijdens de Coronacrisis single zijn: masturberen werkt dus ook.

Zon

De zomer is niet voor niets het favoriete seizoen van velen. Als je zonlicht voelt, maakt je lichaam Serotonine aan. Boffen wij even dat het deze week lekker weer wordt. Hoewel zon voor extra gelukshormonen zorgt, helpt buiten zijn (zonder dat het zonnetje schijnt) ook al. Wandelen is altijd een goed idee.

Positieve gedachten

Je gedachten zijn krachtiger dan je denkt. Je kunt extra Serotonine aanmaken door simpelweg positief te denken. In de neurowetenschap bestaat er een principe dat Priming heet. Op het moment dat je een bepaald positief woord in gedachten neemt, gaat je brein automatisch associaties zoeken met dat woord. Denk aan 'plezier', en je denkt - bewust of onbewust - aan plezierige momenten. En dat wekt gelukshormonen op.

Bron: Optimale gezondheid, De Geluksplanner

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Power